لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

کمپبل: رهبری ضعیف مشکل عمده در صفوف قوای افغان است


جنرال جان کمپبل
جنرال جان کمپبل

قوماندان قوای امریکا در افغانستان جنرال جان کمپبل که ماموریتش در این کشور به پایان رسیده دیروز به کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده گان کانگرس امریکا گفت، مشکل قوای نظامی افغانستان از رهبری ضعیف سرچشمه می گیرد.

او اظهار داشت که اردوی افغانستان ۹۲ افسر بلند رتبه از جمله یک قوماندان را در ولایت آسیب پذیر هلمند تبدیل کرده، اما وزارت داخله افغانستان در ساحه تغییر رهبری قوای پولیس بسیار عقب مانده است.

جنرال کمپبل در یک زمانی به سوالات اعضای کانگرس پاسخ گفت که نگرانی ها در مورد امنیت افغانستان بیشتر شده و اعضای کانگرس ترس دارند که این عمل سبب خواهد شد امریکا عساکر بیشتر خود را در افغانستان جابجا کند تا دست آوردهای که از سال ۲۰۰۱ به این سو حاصل شده اند، از دست نروند.

جنرال کمپبل به کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده گان کانگرس امریکا گفت، افغانستان در یک نقطه انحنا قرار دارد و اگر امریکا گام های سنجیده و دقیق را بر ندارد خطر آن وجود دارد که وضعیت امنیتی افغانستان در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته بدتر شود.

به گفته او، افغانستان از نگاه امنیت و ثبات به درجه نرسیده است که برای کاهش تعداد سربازان امریکا در سال ۲۰۱۶ در این کشور راه را باز کند. جنرال کمپبل از تصمیم رئیس جمهور اوباما که تا پایان سال ۲۰۱۶ تعداد سربازان امریکایی در افغانستان از ۹۸۰۰ کمتر نخواهد شد، استقبال کرد.

جنرال کمپبل قرار است به زودی تقاعد کند و رئیس جمهور اوباما جنرال جان نیکلسن را به جای او پیشنهاد کرده است.

جمهوری خواهان در کانگرس سیاست رئیس جمهور اوباما را در مورد خروج سربازان امریکایی از افغانستان تحت تنقید قرار می دهند و حالا که طالبان یک اندازه جسور تر شده و گروه داعش هم در افغانستان فعال گریده است حتی دموکرات ها هم در مورد دورنمای تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان فکر می کنند.

به گفته جنرال کمپبل، گروه داعش حملات وحشیانه خود را علیه افراد ملکی دوام می دهد و مستقیماً در رقابت با طالبان قرار دارد.

جنرال کمپبل افزود، داعش می خواهد جای پای خود را در افغانستان قوی تر بسازد اما قوای امریکا در تلاش برای کاهش توانایی های آن دست آوردهای چشمگیر داشته است.

جنرال نیکلسن که جانشین جنرال کمپبل خواهد بود چند روز قبل به کانگرس امریکا اظهار داشت، وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شده است.

به گفته او، قوای افغان توانسته در سال گذشته حملات طالبان را به عقب بزند، ولی آنها به تنهایی این کار را انجام داده نمی توانستند و از نگاه تجهیزات و تمویل مالی به امریکا وابسته بودند.

به گفته وزارت دفاع امریکا، تنها در سال ۲۰۱۵ بیش از چهار میلیارد و یکصد میلیون دالر کمک به قوای امنیتی افغانستان رسیده است.

XS
SM
MD
LG