لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

چرا ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی کاهش یافته است؟


در حالیکه ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی بخصوص در مقابل دالر امریکایی بگونه روز افزون کاهش میآبد، مقامات د افغانستان بانک می گویند: ثابت نگهداشتن ارزش افغانی کار بالا تر از توان آنهاست

نا امنی های جاری، خروج سرمایه از افغانستان، فرار جوانان به کشور های اروپایی و بی ثباتی اوضاع سیاسی از عوامل عمده کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی خوانده می شود.

خلیل الله صدیق رئیس دافغانستان بانک روز یکشنبه در یک نشست خبری از سیاست حکومت برای ثبات پول افغانی دفاع کرد، اما گفت که سال گذشته برخی از اسعار دیگر نیز ارزش خود را در مقابل دالر امریکایی از دست دادند.

آقای صدیق می گوید، با آنکه سال گذشته ارزش افغانی در مقابل دالر بیست و یک درصد پائین آمد، اما در قیمت مواد تغییر جدی بوجود نیامده است:

وی گفت:

"انفلاسیون در کشور ما در حد صفر قرار دارد، معنای آن این است که بانک مرکزی توانسته واقعاً عرضه پول را در همان حد نیازمندی واقعی که برای شان وجود داشته باشد در همان سطح نگهدارد در غیر آن می توانست منجر به بلند رفتن قیمت اشیا و خدمات در مارکیت میشد و انفلاسیون وسیع را در کشور بوجود میاورد."

مقامات می گویند که حدود نود درصد تجارت در افغانستان به دالر صورت می گیرد به همین خاطر ثبات افغانی در مقابل دالر مهم خوانده می شود.

به اساس معلومات دافغانستان بانک، تنها فرار جوانان به کشور های اروپایی در بازار ها تقاضای 200 میلیارد دالر را بوجود آورده که همین مسئله در ثبات پول افغانی تأثیر منفی گذاشته است.

مقامات می گویند، بشمول افغانی، پوند استرلینگ، لیره ترکیه، سامانی تاجکستان، سوند ازبکستان و اسعار قرغزستان، برازیل و ترکمنستان هم در مقابل دالر ارزش خود را از دست داده اند.

دافغانستان بانک می گوید که اگر مذاکرات صلح نتیجه بدهد و پلان های اقتصادی حکومت آغاز شود بر ثبات پول افغانی تأثیر مثبت خواهد داشت.

اما کارشناسان اقتصادی با این استدلال د افغانستان بانک موافق نیستند.

عرفات ساپی کارشناس مسایل اقتصادی می گوید: تا زمانیکه افغانستان از لحاظ تولید خود کفا نشود و کسر تجارت از بین نرود حفظ ثبات افغانی مشکل خواهد بود.

وی گفت:

"چند مسئله است که اگر حل نگردد و تا که صادرات ما زیاد و واردات ما کم نشود این مشکل پا برجاست، با این مثال من تا حدی موافق هستم اما با مثال های دیگر شان موافق نیستم."

در این حال صرافان سرای شهزاده تا حد زیاد در زمینه ثابت نگهداری پول افغانی سیاست حکومت را بجا می خوانند اما می گویند که حکومت باید بخاطر جلوگیری از قاچاق اسعار خارجی بخصوص دالر از این کشور تلاش های خود را سرعت بخشد.

خان محمد باز رئیس اتحادیه صرافان سرای شهزاده می گوید: چون افغانستان یک کشور مصرفی استو ثابت نگهداشتن نرخ اسعاریک کار مشکل است، اما او می گوید حکومت می تواند با استفاده از پالیسی مشخص ارزش افغانی را در مقابل اسعار خارجی بخصوص دالر امریکایی ثابت نگهدارد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG