لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

علمای دین: از نظر اسلام هیچ ممانعتی برای واکسین پولیو وجود ندارد


برخی از علمای دین می گویند، افرادی که علیه واکسین پولیو تبلیغ می کنند، از احکام دینی آگاهی ندارند.

آنان روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی علمای دینی که در کابل برگزار شده بود برخی از علمای دین افغانستان، منطقه و جهان در کابل گرد هم آمده اند تا فواید واکسین پولیو برای اطفال را طبق احکام اسلام بیان نموده تبلیغات آن عده از افرادی را که علیه این واکسین صورت می گیرد، نادرست ثابت کنند.

آنان گفتند که در میان کشور های جهان، افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که تا هنوز واقعات مثبت بیماری پولیو در آن وجود دارد و باید تلاش شود تا در این دو کشور نیز مرض پولیو از بین برده شود.

در کنفرانس بین المللی علمای دینی که روز دوشنبه در کابل برگزار شده بود بر علاوه علمای کشور، نماینده های جامعه الازهر مصر، کمیته جهانی فقه و بانک انکشاف اسلامی نیز اشتراک داشتند.

داکتر قاهر قمر نماینده کمیته جهانی فقه گفت که واکسین پولیو برای سلامتی ذهن و جسم اطفال ضروری بوده و از نظر اسلام هیچ ممانعتی وجود ندارد.
وی گفت:
"در شریعت اسلام آمده که صحتمندی بدن مهم است. انسان در زنده گی با بیماری ها مواجه می شود اما اسلام معالجه را ضروری عنوان کرده است. تداوی که آینده یک کودک را تظمین کند نباید جلو آن گرفته شود."

بشیر سلام نماینده بانک انکشاف اسلامی که در این نشست حضور داشت گفت که اسلام روی معالجه بیماری ها تأکید دارد و واکسین پولیو را تداوی مهم و بی ضرر خوانده افزود که هر مسلمان باید با این پروسه همکاری کند.

آقای سلام گفت که نود درصد واقعات بیماری پولیو یا فلج اطفال در جهان از بین رفته است و تلاش می شود تا با امکانات مالی و تخنیکی در کوتاه مدت این ویروس در افغانستان و پاکستان نیز از بین برده شود.

به اساس معلومات، وزارت صحت عامه افغانستان در سال جاری شمسی میلیون ها طفل افغان را در سراسر کشور واکسین پولیو کرده است اما گفته می شود که در برخی مناطق نا امن مخالفین مسلح مانع تطبیق این واکسین شده اند.

پولیو یک مرض کشنده و معلول کننده است که اطفال کمتر از سن 5 سال را مصاب می سازد و این مرض تداوی نداشته و تنها با تطبیق واکسین می شود از مبتلا شدن به آن وقایه کرد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان گفت که واکسین پولیو زنده گی اطفال را تا پایان عمر از ویروس این بیماری حفاظت نموده و تطبیق آن هیچ زیان به طفل ندارد.

وی در تطبیق پروسه واکسین پولیو نقش علما را مهم دانسته از آنان خواست تا در زمینه با وزارت صحت همکار باشند.

وی افزود:
"هدف از تدویر این کنفرانس جلب حمایت علمای توانمند کشور و همه کشور های اسلامی برای تطبیق برنامه های صحی خصوصاً برنامه محو پولیو در افغانستان می باشد از علمای کرام تقاضامندیم تا نقش برازنده و تأثیرگذار خویش را در این راستا از طریق روشن ساختن اذهان عامه ایفا نموده و مسئولیت شان را ادا نمایند."

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که سال گذشته 74 واقعه مثبت پولیو در سراسر جهان گزارش شده است که از آن میان 20 واقعه در افغانستان و 54 واقعه آن در پاکستان به ثبت رسیده است.

بر بنیاد معلومات این وزارت، اکثر واقعات پولیو در ولایات شرقی، جنوبی و غربی افغانستان گزارش شده که علت آن عدم دسترسی اطفال به واکسین خوانده شده است.

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید، تلاش دارد تا از هر راه ممکن استفاده نموده و کمپاین واکسین پولیو را در سراسر کشور برساند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG