لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

سرتاج عزیز: رهبران طالبان افغان در پاکستان زنده گی می کنند


سرتاج عزیز در جریان ملاقات با جان کری وزیر خارجهء امریکا
سرتاج عزیز در جریان ملاقات با جان کری وزیر خارجهء امریکا

سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی نواز شریف صدراعظم پاکستان در جریان صحبت در یک گردهمایی در نهاد شورای روابط خارجی امریکا در واشنگتن گفت، رهبران طالبان افغان و خانواده هایشان در پاکستان زنده گی می کنند، از خدمات و سهولت های صحی در این کشور بهرمند می شوند و روی همین دلیل است که پاکستان بالای طالبان افغان نفوذ دارد.

سرتاج عزیز گفته است، با آنکه رهبران طالبان افغان با خانواده هایشان در پاکستان بسر می برند، اما بطور کامل تحت تسلط پاکستان قرار ندارند و نه هم به تمام حرف های اسلام آباد گوش فرا می دهند.

مشاورامور بین المللی صدراعظم پاکستان با اشاره به گفتگو های صلح بین حکومت افغانستان و طالبان می گوید، گروهء هماهنگ کنندهء چهار جانبه در اجلاس اخیر خود در ماه فبروری سالجاری کارهای مقدماتی را برای آغاز این گفتگو ها انجام داده است و این مذاکرات تا 10 الی 15 روز آینده آغاز خواهد شد.

سرتاج عزیز گفت:

"در جریان 10 تا پانزده روز آینده نخستین دورگفتگوها بین طالبان افغان و حکومت افغانستان می تواند آغاز شود و این یک پروسهء ساده و هموار نخواهد بود، اما اگر دو فکتور ثبات باقی بماند، یکی اینکه وضعیت همین طور باقی مانده و طالبان ساحات بیشتر را اشغال نکنند و همزمان دستاوردهای را در میز مذاکرات مشاهده کنند، واضحاً چانس مصالحه وجود خواهد داشت و امید ما اینست، زمانیکه گفتگوها آغاز شود، سطح خشونت ها در افغانستان کاهش یابد."

سرتاج عزیز همچنان گفته است که درهفته های گذشته نماینده گان چین، افغانستان، پاکستان و امریکا در چوکات گروهء هماهنگ کنندهء چهارجانبه تدویر جلسه داده اند که نتایح آن مثبت خواهد بود.

به سرتاج عزیز مشاورامور بین المللی صدراعظم پاکستان که به سلسلهء مذاکرات ستراتیژیک بین امریکا و پاکستان به واشنگتن سفر کرده است، گفته شده که پاکستان باید اسلحهء اتمی اش مصوون ساخته و مقدار آن را کاهش دهد.

در جریان مذاکرات ستراتیژیک مقامات امریکایی از پاکستان همچنان خواسته اند که بر ضد تندروان در این کشور عملیات کند.

این در حالیست که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در جریان مسافرت اخیرش به ترکمنستان گفته است که از مقامات این کشور خواهد خواست که میزبانی یک دور مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان را به عهده گیرند.

اما سمیع الله یوسفزی کارشناس امور سیاسی پاکستان و افغانستان می گوید، اگر طالبان ازتحت فشار پاکستان بیرون شوند ممکن است به یک خطر بزرگ تبدیل شوند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در صحبت با مقامات ترکمنستان همچنان در مورد اینکه گفته می شود گروه های افراطی و شورشی باهم نزدیک شده اند، ابراز نگرانی کرده گفته است که این مساله می تواند برای افغانستان و کشورهای منطقه تهدید بیشتر را ایجاد کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG