لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

نیویارک تایمز: هلمند به میدان جنگ مبدل شده است


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد حمله گروهی روز چهارشنبه بر ساختمان های پولیس و اداره استخبارات ولایت هلمند، مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه مینویسد: هلمند که از نظر مساحت، از بزرگترین تولید کننده های مواد مخدر در افغانستان است، امسال و پارسال، به میدان جنگ میان نیرو های افغان و طالبان مسلح مبدل شده است.

به نوشته نیویارک تایمز، با توجه به اینکه هلمند نباید سقوط کند، صد ها نظامی و مشاور امریکایی به این ولایت رسیده اند تا در جنگ با طالبان، از نیرو های افغان حمایت کنند.

نویسنده مقاله به این باور است که مخالفین مسلح حکومت افغانستان پار سال نیز در ولایت هلمند پیشروی داشتند و بخش های از این ولایت را در کنترول خود در آوردند.

محمد کریم اتل از اعضای شورای ولایتی هلمند به نیویارک تایمز گفته است: با ادامه جنگ در این ولایت، امنیت لشکرگاه نیز با تهدید جدی روبرو شده است.

به گفته وی، مهم ترین راه ها به شهر لشکرگاه بسته شده اند و رفت و آمد مردم نیز محدود شده است.

وال سریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیرش با عنوان "چین برای افغانستان پیشنهاد کمک نظامی داده است" مقالۀ را نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: پیشنهاد کمک نظامی با نیرو های افغان از سوی چین به این معنی است که پیکنگ می خواهد نقش خود را در افغانستان گسترده تر سازد.

این پیشنهاد در ماه فبروری از سوی هیئت ارشد حکومت چین در سفرش به کابل مطرح شده بود.

وزارت دفاع افغانستان به وال ستریت ژورنال گفته که کمیسیونی را موظف ساخته است تا فهرست کمک ها از چین را تهیه کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به این روزنامه گفته که آنها کمیسیون را توظیف کرده اند تا فهرست کمک های نظامی از چین، به شمول اسلحه سبک، پرزه های طیاره ها و یونیفورم نظامی را بسازند.

نویسنده مقاله می گوید: کمک های نظامی چین با افغانستان حدود هفتاد میلیون دالر ارزش دارد و پارسال در جریان کنفرانس منطقه یی در روسیه پیشنهاد شده بود.

وال ستریت ژورنال در ادامه مینویسد: کمک های نظامی چین در مقایسه با همکاری های امریکا و ناتو که با افغانستان انجام داده اند، خیلی اندک است.

بارنیت روبین مشاور پیشین وزارت خارجه امریکا به روزنامه گفته است: در چند سال گذشته، نقش چین در افغانستان به صورت آشکار بیشتر شده است.

به گفته وی، چین امنیت و ثبات افغانستان را برای رشد اقتصادی دوامدار و امنیت داخلی اش خیلی ها مهم میداند.

XS
SM
MD
LG