لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

سرخط: نگرانی های جدی در مورد انتخابات آینده وجود دارد


در روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر نگرانی ها در مورد انتخابات آینده و تلاش های جاری در باره صلح بازتاب یافته اند.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش نوشته است که در مورد انتخابات آینده نگرانی های جدی وجود دارد.

در سرمقاله آمده است که انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها حدود 117 میلیون دالر هزینه نیاز دارد اما حکومت تا هنوز برای کمیسیون مستقل انتخابات یک افغانی هم نداده است.

سرمقاله نویس این نگرانی کمیسیون انتخابات را نیز به نشر رسانده که گفته است، اگر حکومت بزودی پنجا درصد این بودجه را به دسترس این کمیسیون قرار ندهد انتخابات در زمان تعیین شده آن برگزار نخواهد شد.

سرمقاله نویس می گوید که ممکن بر انتخابات آینده حکومت نفوذ داشته باشد بخاطریکه کمیسیون جدید انتخابات حکومتی خواهد بود.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی تحلیلی نظر اپوزیسیون سیاسی حکومت را به نشر رسانده که گفته است، حکومت کنونی مشروعیت نداشته و باید انتخابات صورت گیرد.

در مطلب آمده است که حکومت از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی با بحران روبرو است و نیاز جدی به تغییرات در حکومت احساس می شود.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا سرمقاله اش را به موضوع صلح اختصاص داده و نوشته است که اکثر مطلق افغان ها برای تأمین صلح امیدواری دارند اما ادامه جنگ امید آنان را به نا امیدی مبدل ساخته است.

سرمقاله نویس گفته است که تلاش های جاری برای صلح قابل اعتماد نیست بخاطریکه با افزایش تلاش ها برای صلح جنگ نیز شدت یافته است.

سرمقاله نویس نوشته است که برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مسلح در نخست هفته اول ماه مارچ مشخص شده بود و بعد از آن تاریخ چهارده همین ماه اما هنوز نیز از این مذاکرات خبری نیست.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پُست در مطلبی تحلیلی این اظهارات اعضای شورای عالی صلح را به نشر رسانده که گفته اند، در ماه جاری میلادی گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح آغاز می شود و نتایج خوبی نیز در قبال خواهد داشت.

در مطلب آمده است که آماده گی گلبدین حکمتیار برای مذاکرات صلح خبر خوشی است اما عدم اشتراک طالبان در روند گفتگوها سبب نگرانی جدی مردم شده است.

نویسنده مطلب گفته است که پاکستان باید با آوردن فشار بر طالبان آنان را برای گفتگو های رو در رو با حکومت افغانستان وادار سازد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG