لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

رشد اقتصادی افغانستان ظرف چند سال آینده خوب خواهد شد


نشریه ایرین

نشریه موسوم به ایرین در مطلبی نگاهی به وضعیت اقتصادی افغانستان انداخته است.

این نشریه می نویسد: یک سال پیش زمانیکه حدود شصت هزار نظامی امریکا از افغانستان خارج شدند، با آن اقتصاد افغانستان متاثر شد.

نشریه انتقاد می کند که با آغاز برنامهء خروج نزدیک به یکصدوسی هزار تن از نیرو های بین المللی از افغانستان، به اقتصاد این کشور نه حکومت پیشین و نه هم جامعه بین المللی توجه کرد.

این نشریه به نقل از رئیس جمهور اشرف غنی می نویسد که یک صد هزار نفر تنها در بخش ترانسپورت کار شان را از دست دادند.

نشریه ایرین در جای دیگر به نقل از بانک جهانی نوشته است که رشد اقتصادی افغانستان در سال 2014، 1.3 درصد بود و این رقم بین سال های 2007 و 2012 حد اوسط به هفت درصد می رسید.

این نشریه که بیشتر گزارش ها را در مورد کمک های بشری نشر می کند، سخنان جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان را جای داده که به خاطر عدم ترتیب یک برنامه اقتصادی انتقاد کرده است و می گوید که این جای شرمساری است که به این موضوع به موقع توجه نشد.

ایرین در ادامه سوال می کند که حالا چی خواهد شد؟

نشریه می نویسد که وضعیت بسیار خراب نیست و بانک جهانی پیشبینی کرده است که رشد اقتصادی افغانستان ظرف چند سال آینده آهسته آهسته خوب خواهد شد و پیشرفت های مهم در بخش های صحت و تعلیم ادامه دارد.

فساد اداری یک مانع بنیادی در برابر پیشرفت افغانستان به حساب می آید.

نشریه ایرین به نقل از عمر صمد مشاور ریاست اجرائیه افغانستان می نویسد که حکومت در این عرصه تعهد قوی دارد.

ایرین، نا امنی را مانع دیگر در مقابل رشد اقتصادی افغانستان یاد می کند اما می نویسد که روند آموزش نیرو های افغان و تجهیز آنها به خوبی ادامه دارد.

به نوشته نشریه با بهبود وضعیت امنیتی، وضعیت اقتصادی هم خوب خواهد شد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی به پیشنهاد قوماندان پیشین نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان اشاره کرده است.

جنرال جان کمپبل به قصر سفید پیشنهاد کرده است که نیرو های امریکایی باید بر طالبان و رهبران آنها بمباری کرده و نیروهای افغان را حمایت کنند.

در مطلب این نشریه آمده است که نیرو های امریکایی اکنون در صورتی اجازه حمله های هوایی را دارند که تندروان مسلح به این نیرو ها و یا قوای افغان خطر مستقیم ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG