لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

"پاکستان فکر می‌کند که با تروریزم می‌تواند بازی کند"


نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان پاکستان فکر می کند که با تروریزم می تواند بازی کند، اما اشتباه کرده است.

به نوشته نشریه با آغاز سال 2016 میلادی امیدواری‌ها برای صلح افغانستان زیاد شد زیرا گروه چهار یعنی افغانستان، پاکستان، چین و امریکا فعالیت جدی را برای ترتیب یک چارچوب مذاکرات با طالبان شروع کردند.

برای رسیدن به صلح افغانستان به پاکستان متکی می‌باشد تا طالبان را به میز مذاکرات حاضر کند و با این پلان پاکستان هم عملاً در جنگ علیه افراطگرایی داخل می‌شود، اما پاکستان تروریستان را به دو طبقه تقسیم کرده است.

تروریستان خوب و تروریستان بد و بر عوض آنکه تمام تمرکز خود را برای سرکوب کردن گروه‌های افراطی و عصیانگر جلب کند، به یک تعداد از گروه های افراطی که در افغانستان می‌جنگند، پناه داده و از آنها حمایت می‌کند.

به نوشته نشریه اگر پاکستان همین سیاست خود را ادامه بدهد، امیدی برای صلح در افغانستان وجود نخواهد داشت و بالاخره تروریزم دامنگیر خود این کشور هم خواهد شد که نشانه های آن اکنون هم در پاکستان مشاهده می شود.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر مطلبی دارد تحت عنوان در حالی که سرمنشی ناتو در جریان سفر در افغانستان بود طالبان یک ولسوالی دیگر را در هلمند تصرف کردند.

به نوشته روزنامه ولسوالی خان نشین پنجمین ولسوالی در ولایت هلمند می‌باشد که بدست طالبان می افتد.

هرچند این ولسوالی یک بیابان دور افتاده در 100 کیلومتری لشکر گاه موقعیت دارد اما تصرف آن توسط طالبان در یک زمانی که سرمنشی ناتو در کنفرانس خبری خود در کابل از توانایی ها و موفقیت‌های قوای امنیتی افغانستان صحبت می‌کند، سوال‌های را ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه، ولایت هلمند یک ولایت آسیب پذیر است و در طی ده سال گذشته همیشه طالبان در آن فعال بودند و هفته ها قبل هم قوای افغان دو ولسوالی دیگر این ولایت را ترک کردند، اما پیشرفت طالبان در یک زمانی که موسم جنگ تازه شروع می‌شود، منبع نگرانی می‌باشد.

یو اس نیوز

نشریه یو اس نیوز در شماره اخیرنوشته است که میلیون ها دالر مالیه دهنده‌گان امریکایی در افغانستان به هدر رفته است.

نشریه از قول گزارش اخیر اداره سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان سیگار نوشته است که می‌گوید در 44 پروژه که از سال 2009 تا 2014در افغانستان پیش برده شده اند بسیار خالیگاه ها مشاهده می‌شود.

به نوشته نشریه در این گزارش آمده است که از یک عشاریه یک میلیارد دالر مصرفی که وزارت دفاع امریکا در این رابطه در افغانستان کرده است در دو بر سه آنها قواعد تخنیکی و مقرره های قراردادی تشخیص و رعایه نشده است و یک تعداد دیگر آن با تأخیر عملی شدند.

نشریه یو اس نیوز می‌نویسد که از جمله این پروژه ها هفت آنها هیچ نوع مورد استفاده قرار نگرفتند و اگر کارها به همین منوال دوام کند میلیون‌ها دالر دیگر مالیه دهنده‌گان امریکایی باز هم به هدر خواهند رفت.

از سوی دیگر به نوشته نشریه اصلاح این خالیگاه ها هم کار آسان نیست و به نظارت دراز مدت نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG