لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

موافقتنامۀ جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا تصویب شد


رهبران کشورهای اتحادیه اروپا دیروز در آخرین روز نشست شان در بروکسل روی جلوگیری از هجوم پناهجویان به اروپا بحث و گفتگو کردند.

آنها با ترکیه یک توافق جنجالی را تصویب کردند که بر اساس آن، انقره از ورود پناهجویان به اروپا جلوگیری می کند و در بدل آن، اتحادیه اروپا به ترکیه کمک مالی می نماید.

هدف این موافقتنامه بستن آن راه عمدۀ است که میلیون ها پناهجو و مهاجر غیر قانونی سال گذشتۀ میلادی از آن طریق وارد یونان شدند و بعد، خود را به جرمنی و سویدن رساندند.

اکثریت این پناهجویان از شرق میانه بودند.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش می نویسد، تا هنوز معلوم نیست که موافقتنامه جدید تا چه حد بنیاد قانونی دارد و تا چه حد نتیجه خواهد داد.

احمد داود اغلو صدراعظم ترکیه گفت، انقره پناهجویان و مهاجران غیر قانونی را می پذیرد که از راه جزایر اژه راهی اروپا می شوند، اما در بدل آن ترکیه هم خواست های دارد.

وی گفت:

"ما توافق کردیم تا قاچاق انسان را تضعیف بخشیم و برای پذیرش پناهجویان تدابیر متوازن را اتخاذ نمایم. ترکیه همه پناهجویانی را می پذیرد که به طور غیر قانونی جزایر اژه را عبور می کنند. اما در بدل آن، اتحادیه اروپا به همان تعداد پناهجویان قانونی را می پذیرد."

بر اساس این پلان، پناهجویانی که وارد یونان می شوند و درخواست پناهنده گی شان رد می گردند، دوباره به ترکیه فرستاده می شوند و اتحادیه اروپا در بدل آن، هزاران پناهجو سوریه را می پذیرد که در ترکیه به سر می برند.

بر اساس این موافقت به ترکیه کمک مالی شده و روند پیوستن انقره به اتحادیه اروپا تسریع می گردد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی پس از سخنرانی احمد داود اغلو صدراعظم ترکیه گفت، همه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آرا متن موافقتنامه را تائید کردند.

XS
SM
MD
LG