لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

تبصره ها در مورد سالگرد قتل فرخنده


روزنامه لاس انجلس تایمز در یک سطر درشت نوشته است که افغان ها از سالروز قتل فرخنده که به ناحق به سوختاندن قرآن کریم متهم شده بود و از سوی یک جمعیت آشوبگر خشمگین کشته شد یادبود به عمل آورند.

روزنامه زیر این عنوان یک عکس از پارچه تمثیلی این حادثه را چاپ کرده که در آن یک هنر پیشه در نقش فرخنده با سر و روی پر از خون و موهای ژولیده در حالیکه مردان سنگ و چوب به دست دور و بر وی ایستاده اند، در حالت زار نشسته فریاد می کند.

لاس انجلس تایمز سپس به آغاز ماجرا پرداخته مینویسد در آستانه نوروز سال گذشته تصویرهای ویدیویی که از سوی صدها نفر توسط موبایل گرفته شده بود یک زن جوانی را با روی پرخون و موهای ژولیده نشان داد که از سوی یک جمعیت از مردان خشمگین لت و کوب می شود. او پیوسته فریاد می زند و این اتهام را که گویا یک صفحه قرآن کریم را سوختانده است رد می کند.

روزنامه می نویسد که این ویدیو های وحشتناک به زودی در انترنت نشر شد و به همه جا راه یافت.

فریاد های مایوسانه فرخنده ملک زاده محصل تعلیمات اسلامی در لابلای نشرات انعکاس یافت و تحلیگران و سیاستمداران افغان در مناقشات خود این سوال را مطرح ساختند که چگونه امکان دارد که چنین حادثه در یک ناحیه مزدحم پایتخت رخ دهد.

لاس انجلس تایمز می افزاید که مقامات امنیتی و وزارت اوقاف 24 ساعت پس از قتل فرخنده گفتند که آنها دلیل در دست ندارند که فرخنده کدام صفحه قرآن کریم را سوختانده باشد.

روزنامه از قول شکیلا ابراهیم خیل، یک خبرنگار تلویزیون که با چند زن دیگر تابوت فرخنده را سر شانه های خود به آرامگاه ابدی وی انتقال داد می نویسد که این قتل نشان داد که نگرش قدیمی حتی در مناطق شهری کشور نفوذ دارد.

در حالیکه روزنامه لاس انجلس تایمز به سالروز قتل فرخنده پرداخته است روزنامه نیویارک تایمز یک مطلب در باره مبارزه در برابر گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: پس ازینکه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان برای خود جای پای پیدا کرد امریکا حملات خود بر این گروه در افغانستان را شدت بخشیده است.

نیویارک تایمز از قول نظامیان امریکایی می نویسد که واشنگتن در یک بخش از گسترش جنگ در برابر این گروه که در کنار عراق و سوریه یک منطقه را در افغانستان نیز زیر تصرف خود در آورده است حملات هوایی خود در این کشور را در دو ماه اخیر به طور قابل ملاحظه شدت بخشیده است.

روزنامه می نویسد که حملات هوایی نیروهای امریکایی در ماه های جنوری و فبروی گذشته در افغانستان نسبت به همین مقطع زمانی سال گذشته سه برابر افزایش داشت.

XS
SM
MD
LG