لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

نگین اولین دختر رهبر آرکستر موسیقی دختران در افغانستان


نگین خپلواک
نگین خپلواک

هر چند معلوم است در بیشتر خانواده های افغان موسیقی را به چشم خوب نمی بینند. چه رسد به آن که یک دختر به موسیقی و آواز خوانی رو بیاورد. ولی نگین خپلواک اولین دختر افغان است که رهبری آرکستر جوانان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را به عهده دارد.

پدر نگین او را در 9 سالگی به پرورشگاهی در کابل فرستاد تا او شانس تحصیل داشته باشد. زیرا در ولایت کنر زادگاه نگین به دختران حق تحصیل داده نمی شود .

نگین بعد از شش سال تحصیل در پرورشگاه با علاقمندی که به نواختن آلات موسیقی داشت به استیتوت ملی موسیقی افغانستان رجوع کرد و با سپری نمودن امتحان شامل آن شد. وی حالا صنف دوازدهم انستیتوت ملی موسیقی و رهبر آرکستر ملی موسیقی دختران در افغانستان است. اما وی راه رسیدن به این سرحد را با تحمل مشکلات طی نموده استږ

نگین در آغاز نواختن رباب را فرا گرفت بعد از آن مدت سه سال به نواختن سرود یکی از آلات موسیقی هندی پرداخت و در آخر مدت دو سال می شود که پیانو نواختن را که بیشتر از همه دوست دارد، میآموزد.

در سال 2013 میلادی، نگین به عنوان نماینده موسسه راهی سفری به ایالات متحده شد و آنجا در تالار های «کارنگی هال» نیویورک و «کندی سنتر» واشنگتن هنرنمایی کرد.

نگین ابراز خرسندی می کند که از طریق موسیقی بتوانند صدای زن افغان را جهت عدالت خواهی بلند کنند و تصویر مثبت از افغانستان را به جهان بنمایاند.

"سرود زن" که شعر آن از سلیمان لایق بوده، موزیک آن توسط فرید شیفته ساخته شده و رهبری آن را نگین خپلواک رهبر آرکستر جوانان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با همکاری لیسه عالی معرفت به عهده داشته است که توانسته شهرت جهانی را کسب کند...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

نگین اولین دختر رهبر آرکستر موسیقی دختران در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:13:19 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG