لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

تلاش حکومت افغانستان برای جلب کمک‌ها در نشست بروکسل و وارسا


مقامات حکومت افغانستان به مردم اطمینان میدهند که قبل از برگزاری نشست های بروکسل و وارسا برای کسب اعتماد و جلب کمک کننده های بین المللی تلاش به خرچ خواهند داد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان، روز دوشنبه پس از پایان نشست بورد مشترک هماهنگی و نظارت، در کابل در یک نشست خبری حضور یافته و نتایج گفتگوهای این نشست را با خبرنگاران شریک ساخت.

آقای حکیمی گفت که حکومت افغانستان در این نشست خواستار تجدید تعهدات جامعه بین المللی در نشست های بروکسل و وارسا که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود شده است.

وی میگوید که سطح تعهدات جامعه بین المللی برای حکومت افغانستان باید نزدیک یا حداقل به تعهدات قبلی باشد:

" خواست ما از دوستان ما این است که باید تعهدات کوتاه مدت نباشد، حد اقل تعهدات باید پنج ساله باشد و دوم سطح تعهدات نزدیک یا حد اقل به همان تعهداتی که پنج سال قبل به افغانستان شده بود و انتظار ما اینست که به همین سطح باشد. "

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

پیش از این در سال 2012 میلادی در نشست شیکاگو برای افغانستان، تعهد صورت گرفته است سالانه چهار اعشاریه یک میلیارد دالر برای تقویت سکتور امنیتی افغانستان پرداخته خواهد شد.

همچنان در همان سال در نشست اقتصادی توکیو برای افغانستان نیز تعهد شد که سالانه برای تمویل برنامه های انکشافی چهار میلیارد دالر کمک صورت خواهد گرفت.

در همین حال آقای حکیمی گفت که حکومت در نشست نتایج بورد هماهنگی و نظارت مشترک در کابل تعهد کرد که استراتیژی انکشاف ملی را تا زمان برگزاری نشست بروکسل تکمیل خواهد کرد.

وی افزود که رسیدن به خود کفایی و مبدل شدن افغانستان از کشور وارد کننده به کشور صادر کننده نیز بخشی دیگری تعهدات حکومت افغانستان به جامعه جهانی را تشکیل میدهد که این تعهدات نیز شامل همین استراتیژی میباشد.

قرار است نشست بروکسل در ماه می سال جاری و نشست وارسا دو ماه بعد از آن در ماه جولای همین سال برگزار گردد.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

در همین حال نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، که نیز در این نشست خبری حضور داشت گفت که تلاش خواهند کرد تا جامعه بین المللی را برای ادامه کمک با افغانها متقاعد سازند:

" افغانستان چالش های متعدد دارد تنها دریافت کمک های مالی چالش افغانستان نیست، بلکه بسیار مهم است تا کشورهای تمویل کننده در افغانستان سرمایه گذاری کند و نتیجه کار قسمی باشد که قناعت منابع تمویل کننده را فراهم کند که کار در افغانستان نتیجه میدهد. ما منحیث نماینده های جامعه جهانی تلاش میکنیم تا مراجع تمویل کننده را متقاعد بسازیم که کمک هایشان را با افغانستان حد اقل برای چهار سال آینده ادامه دهند. "

در همین حال میشل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، نیز میگوید که جامعه جهانی برای ادامه دستاورد های خود در این کشور همچنان ادامه خواهد داد و در خصوص استفاده از منابع خود بیشتر از پیش از دقت کار خواهد گرفت.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG