لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

نامزدان وزارت داخله و لوی سارنوالی رأی اعتماد گرفتند


تاج محمد جاهد نامزد وزارت داخله و فرید حمیدی نامزد لوی سارنوالی به روز شنبه موفق به بدست آوردن رای تایید از سوی ولسی جرگه شدند.

تاج محمد جاهد وزیر جدید داخله و فرید حمیدی لوی سارنوال جدید از جمله آرای ۲۲۵ عضو حاضر در ولسی جرگه هر کدام به ترتیب توانستند ۱۹۰ و ۲۰۰ رای تایید را بدست بیاورند.

آقای جاهد وزیر جدید داخله روز شنبه حین تشریح برنامه‌هایش گفت، افغانستان بیشتر از طریق سرحدات باز با کشورهای همسایه دچار آسیب گردیده، اما وی گفت که تلاش خواهد کرد تا نیروهای سرحدی را با سلاح و مهمات پیشرفته تجهیز کرده و جلو فعالیت مخالفان مسلح را بگیرد.

وی افزود:

"توجه بیشتر به تجهیز و ارتقاء قوای سرحدی ماست به منظور ستر سرحدات یکی از چالش‌های ما اینست که مجموع سرحدات افغانستان تحت پوشش قوای امنیتی سرحدی ما نیست، در این راستا انشاالله ما پلان‌ها و برنامه‌های داریم و تلاش خود را بیشتر می‌کنیم."

آقای جاهد این را نیز گفت که با انجام یک ارزیابی دقیق حقیقت بودن و غیر حقیقت بودن ادعا‌های را ثابت خواهد کرد که پولیس خیالی در میان نیروهای امنیتی موجود است یا نه؟

تاج محمد جاهد وزیر داخله جدید و فرید حمیدی لوی سارنوالی جدید افغانستان در تالار ولسی جرگه افغانستان.
تاج محمد جاهد وزیر داخله جدید و فرید حمیدی لوی سارنوالی جدید افغانستان در تالار ولسی جرگه افغانستان.

در اجلاس روز شنبه ولسی جرگه برای نامزدان وزارت داخله و لوی سارنوالی پس از تشریح برنامه‌های‌شان صندوق گذاشته شد و آنان توانستند تا رای تائید را بدست بیاورند.

فرید حمیدی لوی سارنوال جدید تعهد کرد که مبارزه با فساد اداری را از لوی سارنوالی آغاز خواهد کرد تا عدالت به صورت درست آن تأمین گردد.

وی گفت:

"برای مبارزه با فساد اولین اصل و قدم داشتن نیت و اراده سالم و قاطع برای مبارزه با فساد است که انشاالله من این نیت و اراده قاطع صادقانه و صمیمانه را دارم."

تاج محمد جاهد و فرید حمیدی از حدود دو ماه به این طرف به حکم رئیس جمهور افغانستان از پُست‌های مربوطه سرپرستی می‌کردند.

نورالحق علومی وزیر داخله سابق افغانستان
نورالحق علومی وزیر داخله سابق افغانستان

نورالحق علومی وزیر داخله پیشین افغانستان در ظهاراتش که قبلاً در صفحات اجتماعی منتشر گردید، گفته بود که زورمندان و سیاسیون از وی کارهای غیر قانونی مطالبه داشتند و در عملکردش دست باز نداشت.

دفتر آقای علومی تائید کرده بود که اظهارات منتشره شده از خود آقای علومی می باشد

بعد از استعفای نور الحق علومی، رئیس جمهور افغانستان طی یک فرمان جنرال تاج محمد جاهد را به حیث نامزد وزیر داخله و آقای علومی را به حیث سفیر افغانستان در هالند تعیین کرد.

تاج محمد جاهد قبل از این به حیث قوماندان قول اردوی ۲۰۷ظفر درغرب افغانستان و همچنان در شماری از پُست‌های دیگر امنیتی نیز کار کرده است و لوی سارنوال جدید نیز پیش از این یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بوده است.

رئیس ولسی جرگه از حکومت خواست تا مسئولان دیگر را نیز برای گرفتن رای اعتماد معرفی کرده و به فرهنگ سرپرستی نقطه پایان بگذارد.

اما با وجود تأکید ولسی جرگه وزارت دفاع، ریاست امنیت ملی، سره میاشت و شماری از ولایات هنوز هم از سوی سرپرستان اداره می‌گردند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG