لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

ایران در مورد برنامۀ راکتی اش با امریکا مذاکره نمی‎کند


جواد ظریف وزیر خارجه ایران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران می‌گوید، تهران روی برنامه راکتی‌اش با ایالات متحده مذاکره نخواهد کرد.

جواد ظریف دیروز بعد از ملاقات با همتای ایستونیایی‌اش مارینا کالیوراند گفت، برنامه راکتی و توانایی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران غیر قابل مذاکره‌اند.

آقای ظریف افزود، توافق هستوی که میان تهران و قدرت‌های جهان به امضا رسید شامل برنامه راکتی ایران نیست.

ایران تأکید دارد که برنامه راکتی‌اش اهداف دفاعی دارد.

بعد از امضای توافقنامه که در تابستان سال گذشته میان غرب و ایران صورت گرفت، تهران در بدل کاهش تحریمات بین‌المللی، فعالیت‌های هستوی‌اش ‌را به طور قابل ملاحظۀ محدود ساخته است.

آزمایش یک راکت دور بُرد ایران در سال 2015
آزمایش یک راکت دور بُرد ایران در سال 2015

وزیر خارجه ایران گفت، اگر ایالات متحده واقعاً‌ در مسایل دفاعی در شرق میانه جدی است، باید فروش اسلحه به اسراییل و عربستان سعودی را متوقف سازد.

این بیانات ظریف در عکس العمل به اظهارات هفتۀ گذشته جان کری وزیر خارجه امریکا ایراد شد که گفت، ایالات متحده آماده‌است به هدف حل صلح آمیز مسئلۀ آزمایشات راکتی ایران مذاکره کند.

آقای کری به روز پنجشنبه گفت، امریکا و متحدین‌اش به ایران گفته‌اند که آماده گفتگو با ایران به هدف حل صلح آمیز این مسایل اند.

ولی آقای کری این را هم بیانداشت که ایران باید نخست فعالیت‌های سوال برانگیز راکتی اش‌را که سوال‌های را درمورد اهدافش ایجاد نموده است، برای هر کس واضح بسازد.

کری: ایران باید فعالیت‌های سوال برانگیز راکتی اش‌را برای هر کس واضح بسازد.
کری: ایران باید فعالیت‌های سوال برانگیز راکتی اش‌را برای هر کس واضح بسازد.

جواد ظریف دیروز ایالات متحده را متهم کرد که اتهامات بی اساس را بر ایران در حالی وارد می‌کند که شماری از متحدین امریکا در منطقه، از داعش حمایت می‌کنند.
وی به طور مشخص از کشوری نام نبرد.

آژانس خبری حکومتی ایران از قول جواد ظریف گزارش داده که گفته است "آقای کری باید از متحدین امریکا که به داعش اسلحه می‌دهند و از عراق و سوریه نفت و آثار باستانی دزدی شده توسط داعش را می‌خرند، سوال هایی را مطرح کند.

XS
SM
MD
LG