لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

وزیر تجارت و صنایع افغانستان در گرو پرسش‌های ولسی جرگه


عدم شفافیت در قراردادها، برداشتن پول از بودجه وزارت برای انجام سفرهای شخصی، گزینش افراد بر اساس شناخت و اختلاف‌های درونی در وزارت تجارت موضوعاتی اند که پای همایون رسا وزیر تجارت و صنایع را برای پاسخگویی به ولسی جرگه افغانستان کشاند.

هر چند وزیر تجارت و صنایع افغانستان تمامی پرسش‌های نماینده گان مردم در ولسی جرگه را پاسخ داد، اما این جرگه تصمیم گرفت که وزیر تجارت بار دیگر پرسش‌های آنان را برای وضاحت بیشتر به گونه کتبی پاسخ دهد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست نشست روز دوشنبه این جرگه را بر عهده داشت، فیصله کرد که اگر وزیر تجارت به پرسش‌های آنان پاسخ قناعت بخش داده نتواند، مطابق قانون در مورد وی تصمیم گرفته خواهد شد.

اگر وزیر تجارت به پرسش های وکلا جواب قناعت بخش داده نتواند، در موردش تصمیم گرفته خواهد شد.
اگر وزیر تجارت به پرسش های وکلا جواب قناعت بخش داده نتواند، در موردش تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای قدیر افزود:

"در این نشست استجوابیه به پرسش‌های شما و به جوابات وزیر به حوصله گوش دادیم. وزیر صاحب به گونه تحریری جوابات را برای شما آماده کند. آرزوی ما این است که این جوابات، مورد قناعت شما قرار گرفته و اگر قناعت شما حاصل نگردد، مطابق به قانون اساسی و اصول وظایف داخلی، گام‌ها برای آینده برداشته خواهد شد."

پیش از این گزارش های به نشر رسیده است که در گزینش افراد در وزارت تجارت، بجای افراد کار آزموده و دارای سند تحصیلی، افرادی گماشته شده اند که سند تحصیلی ندارند و بر اساس شناخت به کرسی‌های مشاورت و دیگر بخش‌ها گماشته می‌شوند.

رنگینه کارگر یکی از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، سندهای در اختیار دارد که نشان می‌دهد بیشتر مشاورین این وزارت بر اساس شناخت معرفی شده اند و نیز فساد و اختلاف‌های درونی از دیگر اتهام‌های اند که این عضو ولسی جرگه پای وزیر تجارت را در آن دخیل می‌داند.

در کنار این، موجودیت پُست‌های خالی در وزارت تجارت، وارد ساختن مواد بی‌کیفیت از کشورهای بیرونی بخصوص از پاکستان و عرضه آن با هزینه بلند پرسش‌های بودند که وزیر تجارت به آنان باید پاسخ دهد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان
همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان

​با این همه، وزیر تجارت و صنایع افغانستان در نشست استجوابیه ولسی جرگه تمامی اتهام‌ها را در پیوند به موجودیت فساد و استفاده از بودجه این وزارت را بر خودش رد کرده، گفت:

" از رهبران و اشخاص یاد کردید که در پُست‌های کلیدی گماشته شده اند اگر کدام سند رسمی در این باره دارید لطفاً بیاورید و در مجلس برای همه نشان دهید. پولی که مصرف شده یک هیئت به چین رفته بود و این پول مصرف شخصی من نیست. اگر من پانزده هزار دالر را مصرف شخصی خود کرده باشم شما حق دارید همان لحظه مرا خواسته و بگویید که این وزیر دیگر به این سمت شایسته نیست."

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید به علت روند نا منظم افغانستان از رهگذر تجارت در میان ۱۸۸ کشور جهان که واردات و صادرات نامنظم دارند، در رده ۱۷۷ قرار گرفته است.

هر چند روشن نیست که آیا وزیر تجارت با پاسخگویی به پرسش‌های کتبی ولسی جرگه افغانستان از استیضاح و صندوق گذاری این جرگه بخاطر دادن رأی عدم اعتماد نجات خواهد یافت و یا نه، می‌گوید برنامه‌های چهار ساله را که بر اساس آن صادرات افغانستان افزایش و واردات مواد تجارت به این کشور کاهش میابد روی دست دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG