لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

ایتالیا ۱۸۵ میلیون یورو با افغانستان کمک می کند


ایتالیا سه توافقنامه کمک به ارزش ۱۸۵ میلیون یورو را با افغانستان امضا کرد.

بازسازی سرک چشت شریف در ولایت هرات، ساخت راه‌های قریه جات در این ولایت و همکاری در بخش فرهنگی با افغاستان بخش اساسی از کمک تازه ایتالیا را تشکیل می دهد.

این توافقنامه‌ها روز سه شنبه حین آمدن پاولو جینتیلونی وزیر خارجه ایتالیا به کابل امضا گردید.

آقای جینتیلونی گفت که کشورش برای کمک به پروژه‌های بنیادی بخصوص پروژه‌های اقتصادی در هرات متعهد است.

وزیر خارجه ایتالیا
وزیر خارجه ایتالیا

وی گفت:

"به نظر من تمویل بازسازی سرک چشت شریف هرات و ساخت راه‌های روستایی این ولایت و همچنان حمایت ایتالیا از اعمار راه خط ریل میان هرات و مشهد بسیار مهم است."

به گفته وی از مجموع پول‌های کمک شده ۹۲ میلیون یورو برای ساخت سرک چشت شریف و ۲۸ میلیون یور هم در بخش برنامه‌های ملی راه سازی روستایی به مصرف می رسد.

در کنار آن وزیر خارجه ایتالیا موافقه کرد که میان ولایت هرات و شهر مشهد ایران برای ساخت خط ریل ۶۵ میلیون یورو را به گونه رایگان به مصرف می رساند اما برای همین پروژه ۱۵۰ میلیون یورو را برای طولانی مدت به شکل قرضه در اختیار افغانستان قرار می دهد.

در همین حال صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان به روز سه شنبه در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه ایتالیا در کابل ابراز امیدواری کرد که این کشور در نشست‌های وارسا و بروکسل نیز کمک‌های تازه را با افغانستان اعلام نماید.

وی گفت:

"جمهوری ایتالیا در بازسازی بخش‌های مختلف افغانستان نقش برجسته داشته و امیدواریم که در کنفرانس وارسا و بروکسل اعلام همکاری جدید کشور دوست ایتالیا را با در نظرداشت نیازهای جدی افغانستان پس از سال ۲۰۱۷ نیز داشته باشیم."

ایتالیا در پانزده سال گذشته مبلغ ۸۵۰ میلیون یورو را با افغانستان در بخش‌های مختلف کمک کرده است.

این کشور همچنان در چوکات آیساف در غرب افغانستان ماموریت نظامی را انجام داده و در جریان این ماموریت ۴۸ سرباز این کشور در افغانستان کشته شده اند.

همچنان ایتالیا عضو ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG