لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

طیاره‌های کشفی و جنگی در مبارزه علیه طالبان موثر واقع شده اند


طیاره‌های سوپرتوکانو از نوع (‌ای ۲۹ )
طیاره‌های سوپرتوکانو از نوع (‌ای ۲۹ )

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: در حال حاضر از طیاره‌های بی پیلوت کشفی و سوپرتوکانو در مناطق مختلف کشور برای سرکوبی مخالفین مسلح دولت استفاده می‌شود.

طیاره‌های سوپرتوکانو از نوع (‌ای ۲۹ ) یا بال ثابت، مجهز با توپ‌ها و ماشیندار هاست. این طیاره‌ها می‌توانند مواضع دشمن را بمباردمان کرده و راکت نیز پرتاب کنند.

وزارت دفاع افغانستان همچنان می‌گوید: تعداد زیادی طیاره‌های بی‌پیلوت کشفی به افغانستان سپرده شده و قرار است در آینده نیز از همین طیاره‌ها به دسترس افغانستان قرار داده شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: در مبارزه علیه مخالفین مسلح دولت از این طیاره‌ها استفاده شده که نتیجه موثر نیز داشته اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"طیاره‌های سوپرتوکان (‌ای ۲۹ ) در بدخشان وظیفه خوب را انجام داده و به دشمن تلفات سنگین وارد کردند و طیاره‌های بی‌پیلوت کشفی در ولایت هلمند نیتجه موثر همراه داشتند.

در حال حاضر در هلمند از طیاره‌های بی‌پیلوت عملاً در عملیات‌ها استفاده می‌شود و از طیاره‌های سوپرتکانو در هر آن منطقه از افغانستان استفاده می‌گردد که نیاز باشد."

تلفات افراد ملکی در عملیات‌های هوایی نیرو‌های خارجی موضوع بود که به نظر آگاهان فاصله را میان حکومت و مردم ایجاد کرده بود، اما اکنون که نیرو‌های افغان رهبری عملیات علیه مخالفین مسلح را به عهده دارند و نیرو‌های خارجی در میدان جنگ حضور فعال ندارند آیا موضوع تلفات غیر نظامیان در عملیات‌های هوایی هنوز هم می‌تواند نگران کننده باشد؟

عبدالواحد طاقت جنرال متقاعد افغان که کارشناس مسایل نظامی است در صحبت با رادیو آزادی گفت: در صورتیکه پرسونل هوایی افغانستان در مورد استفاده درست از طیاره‌های جدید آموزش داده نشود، ممکن باز هم افراد ملکی متضرر شوند.

وی افزود:

"افغانستان یک رادار ندارد، قلمرو فضایی ندارد. کوچکترین کمک نظامی که با افغانستان صورت می‌گیرد بسیار زیاد موثر است. اما دوستان افغانستان که این طیاره‌ها را در دسترس افغانستان قرار می‌دهند باید پرسونل افغان را مسلکی آموزش هم بدهند تا از این طیاره‌های بگونه درست استفاده کنند در غیر آن ممکن است به افراد ملکی تلفات وارد شود و یا خود طیاره‌ها از بین بروند."

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: در حال حاضر از طیاره‌های بی‌پیلوت کشفی و سوپرتوکانو بشمول ولایات کندز، بدخشان و هلمند در دیگر نقاط کشور نیز در عملیات علیه طالبان مسلح استفاده می‌شود.

وزارت دفاع در حالی از استفاده این طیاره‌ها در عملیات علیه مخالفین مسلح دولت خبر می‌دهد که در حال حاضر عملیات نیرو‌های افغان تحت نام شفق در سیزده ولایت افغانستان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG