لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

وزارت زراعت برای رشد زراعت در غور تلاش می‌کند


پس از ایجاد حکومت وحدت ملی در کشور اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، اولین وزیر این حکومت است که در غور، ولایتی که ۹۵ درصد باشنده‌های آن زراعت پیشه هستند سفر می‌نماید و چالش‌های این مردم را در عرصه زراعت به بررسی می‌گیرد.

آقای ضمیر که با مقامات محلی و مسئولین ریاست زراعت و آبیاری این ولایت دیدن کرد گفت که وی مصمم است تا برای میکانیزم شدن زراعت در این ولایت برنامه‌های جدید را روی دست گیرد.

به گفته وزیر زراعت آنها ضمن توجه در عرصه باغ داری در نظر دارند تا فارم‌های مرغداری و هم چنان دام داری را برای بلند بردن سطح تولیدات زراعتی ایجاد نمایند.

وی گفت:

" ما در تلاش هستیم که چطور بتوانیم روش‌های بهتر تولید و تکثیر بخش مالداری را برای مردم آموزش بدهیم و دیگر اینکه مرغداری نیاز اساسی مردم است که باید ایجاد شود نسل گیری گاو‌های شیری برای بلند بردن سطح تولیدات ما مهم است که انشاالله ما روی این مسئله کار خواهیم کرد."

به گفته وزیر زراعت و مالداری، آنها برنامۀ را روی دست دارند که در آن دهاقین را جهت آموزش به ولایاتی که در عرصه زراعت رشد نموده انتقال داده تا آنها بتوانند با استفاده از تجربیات یک دیگر زراعت را به گونه خوب تر در محلات‌ شان رشد دهند.

وی افزود:

" یکی از برنامه‌های ما که مه تازه نیاز آنرا احساس کردم این است که ما باید دسته‌ها و یا گروه‌های از دهاقین خود به ولایاتی که زراعت خوب تر رشد کرده انتقال بدهیم مانند هرات، فراه و غیره تا روش‌های ایجاد گرین حوض‌ها و باغ داری را بیاموزند."

از سوی هم آقای ضمیر در این سفرش سنگ تهداب دو پروژه را نیز در شهر فیروز کوه به ارزش بیش از بیست میلیون افغانی گذاشت.

این پروژه‌ها که تعمیر اداری ریاست زراعت و مالداری این ولایت و یک پارک تفرحی بود از بودجه وزارت زراعت و آبیاری احداث می‌شوند.

" بسیار خوش هستم که امروز این پروژه‌ها را افتتاح می‌کنیم و امیدواریم که اولین پروژه‌ها باشند و بعد از این در مورد تطبیق پروژه‌ها هم تلا ش خواهیم کرد و غور یکی از ولایاتیست که زراعت بسیار بهتر از حالت فعلی اش در آن رشد می‌کند."

غور یکی از ولایاتیست که بزرگ‌ترین منبع عایدات باشنده‌های این ولایت را زراعت و دام داری تشکیل می‌دهد و از همین طریق امرار معیشت می‌کنند.

اما عدم توجه حکومت در تهیه ابزار کار، تخم، کود کیمیاوی و عدم مدیریت درست منابع آبی برای آبیاری و نبود سرد خانه و مارکیت برای دهاقین، از مشکلاتیست که مانع رشد زراعت در این ولایت شده است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG