لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

کوثری: شش نظامی ایران در سوریه اسیر شده‌اند


اسماعیل کوثری عضو پارلمان ایران
اسماعیل کوثری عضو پارلمان ایران

یک عضو پارلمان ایران می‌گوید که به دنبال درگیری‌ها با شورشیان اسلامی در سوریه، حدود شش تن از منسوبین نظامی ایران اسیر شده‌اند.

شورشیان اسلامی موسوم به جیش الفتح که حملۀ را بر قریه خان طومان در حدود پانزده کیلومتری جنوبغرب شهر حلب انجام داده‌است قبلاً تصاویری را در رسانه‌های اجتماعی نشر کرده بودند و به اساس ادعا در آن دیده می‌شود که نیرو‌های طرفدار ایران کشته و یا اسیر شده‌اند.

این بزرگترین تلفات نیرو‌های ایرانی در یک روز از زمانی است که تهران قوای نظامی را به هدف تقویت رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه متحد منطقوی‌اش در این کشور مستقر کرد.

تهران ادعا می‌کند که مشاورین نظامی را به سوریه فرستاده‌است.

اسماعیل کوثری یک عضو پارلمان ایران گفت: " به اساس ارقامِ که به دست آورده است سیزده محافظ ایرانی یک زیارت کشته شده‌اند، هژده نفر زخمی شده و پنج تا شش ایرانی اسیر گردیده‌اند."

کوثری این سخن را به روز دوشنبه در مصاحبه با صفحه انترنتی جام جم آنلاین گفت.

مدافعین یا محافظین اماکن مقدس، اصطلاحی است که برای تعریف ایرانی‌ها و دیگر قوای شیعه به شمول افغان‌های استفاده می‌شود که به اساس گزارش، آنهاآموزش داده شده‌اند و از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیرو‌های بسیج در سوریه جا به جا شده‌اند.

کوثری ظاهراً امریکا را در زمینۀ وارد شدن این تلفات سنگین به ایران مقصر می‌داند.

او گفت: " طوریکه آیت الله علی خامنه‌یی رهبر ارشد مذهبی ایران به تکرار گفته است، نمی‌توان بالای امریکا اعتماد کرد."

این عضو پارلمان ایران افزوده است که امریکا از یک طرف از صلح و آتش بس حرف می‌زند اما در عمل اقدامات متفاوت می‌کند.

محمد صالح جوکار یک عضو دیگر پارلمان ایران نیز تایید کرده است که چندین پرسونل امنیتی این کشور در خان طومان کشته و اسیر شده‌اند.

اما وی در مورد ارقامی را ارایه نکرده و امریکا را در این رویداد مقصر دانسته است.

جوکار گفته است که امریکا در مورد آنچه در خان طومان اتفاق افتاده‌است باید مسئول پنداشته شود و شرح بدهد که آتش بس چرا نقض شده‌است.

علی شمخانی منشی شورای عالی امنیت ملی ایران هشدار داده‌است که این کشور در کنار متحدین‌اش به حادثۀ خان طومان پاسخ خواهد داد.

روسیه، سوریه و گروه حزب الله لبنان متحدین ایران در منطقه به حساب می‌آیند.

با وجود توافق پایان خصومت‌ها در سوریه که به حمایت امریکا و روسیه در ماه فبروری به آن دست یافته شد، درگیری در حلب سوریه تشدید یافته‌است.

امریکا و روسیه گفته اند که آتش بس در اطراف شهر حلب را میان حکومت سوریه و شورشیان تنظیم کرده‌اند.

دو کشور در یک اعلامیه مشترک به روز دوشنبه گفتند که توافق کرده‌اند تا تلاش‌ها را در راستای دریافت یک راه حل سیاسی به نزاع سوریه دو برابر سازند و همچنان تلاش‌ها را در زمینه حصول اطمینان از رعایت آتش بس در سراسر این کشور افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG