لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

تلاش احیای دوباره صدها هزار هکتار جنگلات افغانستان جریان دارد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها جهت احیای دوباره صدها هزار هکتار جنگلات در افغانستان جریان دارد.

وی این اظهارات را روز چهارشنبه در شهر دوشنبه تاجکستان حین بازدید از باغ‌های انگور ناحیه حصار آن کشور در صحبت با رادیو آزادی مطرح کرده افزود، مذاکرات با متخصصین کوریایی و تاجکی برای احیای دوباره جنگلات و باغداری اساسی در افغانستان جریان دارد.

آقای غنی از مقامات تاجکستان خواست تا به افغانستان آمده و تجارب دست داشته‌شان در بخش زراعت و باغداری را با آنان شریک سازند.

تاجکستان تجارب دست داشته شان را در بخش زراعت و باغداری با افغانستان شریک سازد.
تاجکستان تجارب دست داشته شان را در بخش زراعت و باغداری با افغانستان شریک سازد.

آقای غنی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار سرسبزی در هشت صد هکتار زمین در کابل آغاز گردیده است، گفت:

"پروژه بزرگ روی کار است امسال در کابل هشت صد هکتار سبز شدن شروع شده همرای متخصصین کوریایی در حال مذاکره هستیم چون کوریا تجربه بسیار موفق داشت در عین‌حال تاجکستان هدف ما این است که صدها هزار هکتار زمین که جنگلات‌اش قطعه شده بود احیا جنگلات دوباره شود و طریقه باغ داری به طریقه اساسی احیا شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در رأس یک هیئت بلند پایه به تاجکستان رسید و با مقامات مختلف این کشور روی موضوعات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی صحبت کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی در رأس یک هیئت بلند پایه به تاجکستان رسید.
رئیس جمهور اشرف غنی در رأس یک هیئت بلند پایه به تاجکستان رسید.

اشرف غنی روز دوم سفرش را برای دیدار از باغ‎های انگور ناحیه حصار در شهر دوشنبه تاجکستان و استفاده از تجارب آنان اختصاص داد و از مقامات تاجکستان دعوت کرد تا به افغانستان آمده و در این زمینه وزارت زراعت این کشور را مشوره بدهد.

سفر دو روزه رئیس جمهور غنی در تاجکستان به پایان رسید و او شهر دوشنبه را به هدف اشتراک در نشست بین‎المللی مبارزه با فساد اداری در لندن ترک کرد.

آقای غنی در بیش از یکسال گذشته برای گسترش روابط اقتصادی سفرهای متعدد از جمله سفر به کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا، ایران، هند، ترکمنستان، چین و پاکستان داشته‎است.

آقای غنی می‎گوید که در حال حاضر خاک افغانستان در مناطق مختلف بررسی می‎گردد.

وی می‎افزاید:

"سروی‎ها آغاز گردیده که نخست باید خاک معاینه شود، تلاش می‎کنم که در نقاط افغانستان کدام درک حاصل می‎دهد، چه نوع باغ‎ها کار می‎دهد، پنج نوع درخت که زود به نتیجه برسد در چهار، سه یا پنج سال پنج نوع دیگر که باید در ده سال حاصل دهد روی این کار می‎کنیم."

زراعت بخش مهم اقتصاد افغانستان را تشکیل می‎دهد اما در این اواخر برخی از زارعین از کمبود سرد خانه‎ها برای نگهداری محصولات شان شکایت کرده‎اند.

حالا اینکه جنگلات و باغ‎های افغانستان چه زمانی احیا دوباره خواهند شد و حکومت برای حل مشکلات زارعین چه خواهد کرد گذشت زمان پاسخ آنرا خواهد داد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG