لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

جان کری به بانکداران بزرگ از تجارت با ایران اطمینان خواهد داد


جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

جان کری وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبۀ هفته جاری با بانکداران بزرگ در لندن ملاقات می‌کند تا برای آنها اطمینان دهد که اگر بخواهند معاملات تجارتی را با ایران انجام دهند، ایالات متحده مانع آن نخواهد شد.

جان کری ادعا می‌کند که برخی بانک‌ها از تحریم‌های باقی مانده ایالات متحدۀ امریکا بالای تهران به حیث یک بهانه استفاده می‌کنند تا به معاملات تجارتی با ایران مبادرت نکنند.

به گفته جان کری، در حالیکه بر اساس توافقنامه هستوی با ایران بخش اعظم تحریم‌های بین‌المللی بالای ایران رفع شده‌است و این بانک‌ها قادر اند معاملات تجارتی را با تهران انجام دهند.

بزنس ها نباید ایالات متحده را به حیث یک بهانه استفاده کنند.
بزنس ها نباید ایالات متحده را به حیث یک بهانه استفاده کنند.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا روز سه شنبۀ هفته جاری هنگام مواصلت به لندن، گفت:

"بزنس‌ها اگر نمی‌خواهند تجارت کنند و یا یک قرارداد خوب را مشاهده نمی‌کنند، نباید ایالات متحده را به حیث یک بهانه استفاده کنند. این عادلانه و یک کار درست نیست."

اکثر بانک‌های بزرگ بریتانیا به شمول برکلس (Barclays)، اچ. اس. بی. سی (HSBC) و ستندرد چارترد (Standard Chartered) در اجلاس با جان کری وزیر خارجه امریکا اشتراک خواهند کرد.

جان کری تأکید کرده‌است که بانک‌ها باید از معاملات صرف با کار و بارها و آن ایرانی‌های خودداری کنند که هدف تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار دارند، مانند شرکت‌های که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مرتبط اند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، اما با وصف اطمینان دهی جان کری و سایر مقامات امریکایی، بانک‌های بزرگ اروپایی به خاطر هراس از تحریم‌های ایالات متحده به معاملات تجارتی با ایران مایل نیستند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی بانک بزرگ اروپایی بی. ان. پی پارایبس (BNP Paribas) به خاطر اجرای انتقال پول به مشتریانش در ایران ۹ میلیارد دالر جریمه شد و این مجازات اثر عمیق بالای بانک‎های اروپایی گذاشته‎است.

ادارۀ بارک اوباما تأکید می‎کند که بانک‎های که در خارج از امریکا قرار دارند می‎توانند با ایران معاملات تجارتی را انجام دهند، اما بانک‎ها از این می‎ترسند که رئیس جمهور آینده امریکا که در ماه جنوری سال آینده قدرت را بدست خواهد گرفت احتمال دارد در این مورد موقف دیگر بگیرد.

آیت‎الله علی خامنه‎ای رهبر مذهبی ایران در تأخیر معاملات تجارتی با تهران، ایالات متحدۀ امریکا را ملامت می‌کند.

آقای خامنه‎ای در تأخیر معاملات تجاری امریکا را ملامت می‌کند.
آقای خامنه‎ای در تأخیر معاملات تجاری امریکا را ملامت می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در ماه مارچ سال جاری گفت:

"وزرات خزاین امریکا طوری عمل می‌کند که شرکت‌های بزرگ، نهاد های بزرگ و بانک‌های بزرگ جرأت نمی‌کنند، بیایند و با ایران معامله کنند."

XS
SM
MD
LG