لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

انتقادها از نمایشگاه کتاب در تهران


در نمایشگاه امسال کتاب در تهران یک غرفۀ عکاسی تهیه شده‌است. بازدید کنندگان می‌توانند در این غرفه پیشروی یک پردۀ نسبتاً کلان که در آن تصویر یکی از شهرهای جنگ زدۀ سوریه دیده می‌شود بر موتر سایکل سوار شده با یونیفورم عسکری عکس بگیرند. نشر برخی از این عکس‌ها توسط ایرنا، آژانس خبر رسانی دولتی ایران انتقادهای به دنبال داشته است.

برخی در این عکس ها تبسم بر لبان دارند ولی برخی دیگر کمی ناراحت به نظر می‌رسند. در یکی از این عکس‌ها یک زن دیده می‍شود که یک بم دستی در دست دارد.

یک مرد دیگر با طفلی درآغوش خود عکس گرفته است.

آژانس خبررسانی ایرنا گفت که "غرفۀ مدافعان حرم" به بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب که چند روز پیش افتتاح شد اجازه می‌دهد که با یونیفورم و تجهیزات عسکری عکس های یادگاری بگیرند و یک تصویر مجازی و معنوی را به ثبت برسانند.

این عکس ها در شبکه های اجتماعی به گونه وسیع نشر شده‌اند.

یک مرد با استفاده از هاشتاگ زیرعنوان شرم نوشته است: " یادگاری با بدبختی یک ملت، یادگاری با دخالت در کشور دیگر."

یک زن نوشته است: " مردم در حالیکه لبخند بر لبان دارند در کنار یک شهر ویرانه عکس می‌گیرند."

یکی دیگر به گونۀ طنز آمیز نوشته است: " اگر می‌خواهی با تباهی که ما در سوریه ایجاد کردیم عکس بگیری به غرفۀ مدافعان حرم برو."

به نظر میرسد که حکومت ایران این غرفه را برای تجلیل از کسانی که به جنگ سوریه می‌روند تهیه کرده‌است.

تهران ادعا می‌کند که برای حمایت رژیم بشار اسد در سوریه و جنگ در برابر تروریستان صرف مشاوران نظامی به این کشور فرستاده‌است.

گزارش‌ها می‌رسانند که سپاه پاسداران و نیروهای بسیج ایران جنگجویان شیعه ایرانی و غیر ایرانی را آموزش داده در سوریه جابجا ساخته اند.

این شبه نظامیان به نام مدافعان حرم شناخته می‌شوند و رسانه های ایران می‌گویند که داوطلبانه به سوریه رفته اند.

در این جمله شماری از افغان‌ها هم به سوریه رفته اند. سازمان نظارت حقوق بشر می‌گوید: ایران بر این افغان‌ها فشار وارد کرده که در بدل پول و اقامت قانونی در ایران برای حمایت رژیم بشار اسد بجنگند.

ایرنا سال گذشته گزارش داد که حدود ۴۰۰ ایرانی و افغان‌های ساکن ایران در چهار سال گذشته در سوریه کشته شده‌اند. روز جمعۀ گذشته ۱۳ نظامی ایرانی در برخوردها در نزدیکی حلب کشته شدند که بیشترین شمار تلفات ایرانیان در یک روز واحد در جنگ سوریه بود.

عکس‌ها، وصیت نامه ها و گفتگوی آنها با دوستان و اقارب در رسانه های وابسته به سپاه پاسداران نشر شده‌است.

برخی خانواده‌های که اقارب خود را در جنگ سوریه از دست داده‌اند با آیت الله خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران هم ملاقات کرده‌اند.

او یک سال قبل در یکی از این ملاقات‌ها گفته است که اگر مدافعان حرم در برابر داعش نمی‌جنگیدند ایران در کرمانشاه و همدان در برابر آنها می‌جنگید.

XS
SM
MD
LG