لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اتباع ایران در مراسم حج امسال شرکت نمی‌کنند


ایران دیروز اعلان کرد که اتباع این کشور به مراسم حج امسال نخواهند رفت و عربستان سعودی را به کارشکنی در ترتیبات حج متهم ساخت.

یک هیئت مقامات ایرانی در این اواخر چهار روز با مقامات عربستان سعودی در این کشور گفتگو کرد تا در بارۀ رفتن حجاج ایرانی در ماه سپتمبر آینده به مکۀ معظمه به یک توافق دست یابد.

پس از قطع روابط ریاض و تهران در ماه جنوری گذشته این نخستین مذاکرات مقامات دو کشور بود.

ریاض روابط خود با تهران را پس از آن قطع کرد که تظاهر کنندگان خشمگین بعد از اعدام نمر باقر المنر یک ملای مشهور شیعه در عربستان سعودی سفارت این کشور در تهران را به آتش کشیدند.

در حالیکه سفارت عربستان در تهران هنوز مسدود است و طیاره‌های ایرانی اجازۀ داخل شدن به قلمرو هوایی عربستان سعودی را ندارند، مذاکرات هیئت ایرانی در ریاض بی نتیجه ماند.

علی جنتی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران به آژانس خبر رسانی دولتی ایرنا گفت: "شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست، زمان را از دست داده ایم، ما در حد توان تلاش کردیم اما کارشکنی از سوی سعودی ها است."

علی جنتی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران
علی جنتی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران

او افزود:

"برخورد آنها سرد و نامناسب بود و پیشنهادهای ما در زمینۀ مسایلی چون صدور ویزه، حمل و نقل هوایی و تأمین امنیت حجاج پذیرفته نشد."

ایران از ریاض می‌خواهد که برای حجاج این کشور از طریق سفارت سویس در تهران که از منافع عربستان سعودی محافظت می‌کند ویزه داده شود.

اما وزارت حج عربستان گفته است که به حجاج ایرانی اطلاع داده است که آنها چون حاجیان دیگر کشورها می‌توانند از طریق سیستم انترنت ویزه بگیرند.

وزارت حج و اوقاف عربستان سعودی در یک بیانیۀ که در روزنامۀ الریاض نشر شده می گوید که ایرانی‌ها خواستار ادای مناسک خاص خود آنها به شمول تظاهرات و شعاردادن مرگ به امریکا و مرگ به اسرائیل در ایام حج شدند.

عربستان سعودی می‌خواهد که شعارهای سیاسی را از مناسک حج دورنگه دارد.

XS
SM
MD
LG