لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

بیدار: عاملین قتل راحله باید بازداشت و مجازات شوند


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، اگر حکومت افغانستان در قضیه خانم راحله و همچو دیگر قضایا عدالت را تأمین نکند فاصلۀ مردم با حکومت بیشتر می‌شود.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی، در مقابل مردم سوختاندن یک خانم را یک عمل غیر انسانی عنوان کرد و از حکومت افغانستان خواهان سزای سنگین برای عاملین این قضیه شد.

وی گفت:

"این یک عمل ناروا و غیر انسانی است، در هیچ بنیاد نه در تعلیمات اسلامی، نه در قوانین نافذه کشور و نه هم در معیارهای بین‌المللی چنین چیزی وجود ندارد که یک انسان سوختانده شده و بقتل برسد. ما تأکید می‌کنیم که تمام مظنونین و مظنون اصلی این قضیه باید دستگیر شوند و به اساس قانون جزای افغانستان باید جزا ببینند."

راحله روز پنجشنبه در ناحیه اول شهر کابل، از سوی شوهر و خسرانش آتش زده شد که در اثر سوختگی زیاد در شفاخانه استقلال کابل جان داد.

احمد شاه وزیر داکتر بخش سوختگی شفاخانه استقلال به رادیو آزادی گفت که خانم راحله ۴۲ درصد سوخته بود.

"خانم راحله روز پنجشنبه حدود ساعت یازده بجه به شفاخانه استقلال انتقال گردید، سوختگیش بسیار وخیم بود، بدبختانه شب گذشته ساعت یازده و سی دقیقه ما مریض را از دست دادیم با تمامی تدابیر که برایش گرفته شده بود، ما نتوانستیم که مریض را نجات بدهیم."

وی افزود، خانم راحله برایش گفته بود که خسرانش در محضر عام بالایش تیل انداخته و وی را سوختانده‌اند.

از سوی دیگر فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت، تلاش‌های آنها جریان دارد تا عاملین اصلی این قضیه را دستگیر نمایند.

وی افزود:

"قبل از رسیدن پولیس شوهر این خانم از محل فرار کرده و فعلاً تحت تعقیب جدی پولیس قرار دارد. محلی که وی پنهان گردیده، تثبیت شده، امیدوار هستیم که بزودی وی را دستگیر کنیم."

وی علت این قضیه را خشونت‌های خانوادگی عنوان کرده می‌گوید، این خانم در اثر فرمان خشویش از سوی شوهرش آتش زده شده‌است.

تلاش نمودیم تا در این مورد با خانواده راحله نیز صحبت کنیم، اما آنها از صحبت خود داری کردند.

اما خانواده خانم راحله قبل از این در صحبت با برخی رسانه ها از دولت خواسته اند تا عاملین قتل عضو خانواده شان را دستگیر نموده، جزا سنگین برایش بدهند تا برای دیگران نیز درس عبرت شود.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG