لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

کپو: برای مبارزه با افراطیت یک استراتیژی ملی ایجاد می‌شود


موسسه همکاری برای صلح و همبستگی می‌گوید در استراتیژی مبارزه با افراطیت، دیدگاه‌های مردم، متخصصین و عالمان دین افغانستان و کشورهای بیرونی گرفته خواهد شد.

ادریس زمان رئیس این موسسه روز شنبه این موضوع را در یک نشست دو روزه‌یی زیرنام "مبارزه با افراطیت خشونت آمیز،اندوخته ها و راهکارها " بیان کرد.

آقای زمان می‌گوید برای ایجاد این استراتیژی دیدگاه های گونه گون گردآوری خواهد شد.

وی گفت:

"ما در این پروسه هشت کنفرانس در هشت زون کشور دایر می‌کنیم و دیدگاه مردم را گرد می آوریم همزمان، یک کنفرانس منطقوی را در همین سال راه اندازی می‌کنیم که در آن از عالمان دین و کارشناسان کشورهای همسایه و جهان اسلام دعوت خواهیم کرد و در نتیجه رای زنی‌های آنان این استراتیژی را طرح می ریزیم."

آقای زمان می‌گوید در دو سال گذشته این موسسه ۴۸ کنفرانس برگزار کرده‌است و این آخرین کنفرانس از سوی اعضای این موسسه می‌باشد.

موسسه همکاری برای صلح و همبستگی در چهل و نهمین کنفرانس به شمول هاشم کمالی عالم افغان در مسایل دینی که در مالیزیا زندگی می‌کند، از دیگر عالمان دین، بزرگان قومی در ولایت های مختلف، اعضای ولسی جرگه، فعالان مدنی و خانم‌ها دعوت شده بود.

در این کنفرانس در پیوند به چگونگی مبارزه با افراطیت خشونت آمیز، اندوخته ها و راهکارها، دیدگاه های اشتراک کنندگان گردآوری شده‌است.

این کنفرانس که برای دو روز ادامه خواهد داشت اکثر اشتراک کنندگان به نتایج این کنفران خوشبین اند و می‌گویند که در پیوند به مبارزه با افراطیت و خشونت آگهی دریافته اند.

دو تن از اشتراک کنندگان این کنفرانس در مورد چنین گفتند:

"حسن الله شاهد یکی از اشتراک کنندگان این کنفرانس هستم، در این کنفرانس که یکی از علمان دین از مالیزیا آمده است در پیوند به افراطیت سخنرانی کرد، عوامل و راه حل افراطیت را برای مان روشن ساخت بناءً ما می‌توانیم از این راه حل برای پایان افراطیت استفاده کنیم."

"نام من قاضی ضیاالرحمان زاهد است. در این کنفرانس اشتراک ورزیده ام. موضوع مبارزه با افراطیت بسیار مهم است چرا که این چالش بیشتر دامنگیر کشور ما است هر فردی از سوی خود فتوا می‌دهد. پس این چنین کنفرانس‌ها و سیمینارها برای آگهی عامه بسیار هم است و منتج به صلح و آرامش شده می‌تواند."

از سوی دیگر، هاشم کمالی یکی از پروفیسران افغان که در این کنفرانس اشتراک ورزیده است می‌گوید، خشونت در جهان معاصر با اسلام نه بلکه با عوامل مختلف ارتباط دارد.

او همچنان گفت که بهره گیری از نام اسلام برای انجام اعمال تروریستی و کشتارهای بی رحمانه، در تضاد با اسلام قرار دارد و برای پایان این پدیده باید دست به کار شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG