لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

رئیس جمهور غنی کشته شدن دو خبرنگار در هلمند را محکوم کرد


دیوید گیلکی عکاس و فلم بردار سابقه رادیوی ملی امریکا و خبرنگار افغان، ذبیح الله تمنا در کمین روز یکشنبه شورشیان طالب در هلمند کشته شدند.

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی گفت: این حملۀ بزدلانه ضد همۀ ارزش‌های اسلامی، انسانی و قوانین بین‌المللی می‌باشد.

اعلامیه ارگ ریاست جمهوری گفت، شورشیان طالب میان افراد ملکی، نظامی و خبرنگاران کدام تفاوت قایل نیستند. اعلامیه افزود که دیوید گیلکی و ذبیح الله تمنا از جنگ گزارش می‌دادند.

رئیس جمهور افغانستان مراتب تسلیت و همدردی خود را به بازماندگان این دو خبرنگار تقدیم کرد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی برای بررسی وضعیت هلمند دیروز به این ولایت رفت.

سفارت امریکا در کابل و جنرال نیکولسن قوماندان نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان نیز به بازماندگان و عزیزان این دو خبرنگار ابراز تسلیت نموده همدردی خود را با آنها شریک ساختند.

جنرال نیکولسن در اعلامیۀ خود گفت که دیوید و ذبیح الله چندین سال در افغانستان تلاش‌های خستگی ناپذیر داشتند تا داستان مردم افغانستان را به جهانیان بگویند.

او افزود که ما از تلاش‌های آنها قدردانی می‌کنیم و همچنین از مساعی دیگران که با تحمل دشواری‌ها از مناطق جنگ گزارش می‌دهند.

وزیر خارجۀ امریکا جان کری گفت، این قتل خطری را که مردم افغانستان به آن روبرو اند، فداکاری نیروهای امنیتی این کشور و شجاعت خبرنگاران و مترجمان آنها در پوشش خبری را در اذهان تداعی می‌کند.

گیلکی و تمنا همراه یک واحد اردوی ملی افغانستان بودند که کاروان موترهای آنها در نزدیکی مارجه با کمین روبرو شد.
گیلکی و تمنا همراه یک واحد اردوی ملی افغانستان بودند که کاروان موترهای آنها در نزدیکی مارجه با کمین روبرو شد.

ایزابیل لارا یک سخنگوی رادیوی ملی امریکا گفت، گیلکی و تمنا همراه یک واحد اردوی ملی افغانستان بودند که کاروان موترهای آنها در نزدیکی ولسوالی مارجه با کمین روبرو شد و موتر آنها مورد اصابت قرار گرفت.

به دو خبرنگار دیگر این رسانه که با گیلکی و تمنا همسفر بودند کدام آسیب نرسید.

مایکل اوریسکس ، Michael Oreskes مدیر تحریر رادیوی ملی امریکا گفت گیلکی ۵۰ ساله در طول چهارده سال گذشته در عراق و افغانستان کار کرد و سخت متعهد بود تا مردم از کسانیکه در جنگ گیرمانده‌اند خبر شود.

XS
SM
MD
LG