لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

چراغ: آیا طالبان مسلح پالیسی شان را تغییر داده اند؟


بیشتر شدن مسئولیت های نیروهای امریکایی از سوی بارک اوباما در افغانستان و افزایش نگرانی ها از گروگان گیری مسافرین در شاهراه ها از مطالب و تبصره های عمده روزنامه های چاپ امروز کابل است.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز سرمقاله اش را به بیشتر شدن مسئولیت های نیروهای امریکایی در افغانستان اختصاص داده و نوشته است که پس از این نیروهای امریکایی در عملیات ها با نیروهای امنیتی افغان همکاری می‌کنند.

سرمقاله نویس گفته است که در این عملیات ها نیروهای امریکایی می‌توانند از سلاح های نیز کار گیرند که در جنگ علیه تروریزم از آن استفاده می‌شود.

سرمقاله نویس نوشته که اگر نیروهای امریکایی عملاً در جنگ ها با نیروهای امنیتی افغان همکاری بکنند، جلو فعالیت های مخالفان مسلح دولت تا حدی گرفته شده و وضعیت امنیتی نیز بهبود خواهد یافت.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته است که امریکا برای یک بازی بزرگ منطقه یی نیروهایش را به افغانستان فرستاده و اعلام پایان دادن به جنگ در این کشور تلاش برای مشغول ساختن اذهان عامه است.

سرمقاله نویس می‌گوید که حکومت افغانستان ظاهراً از برگشت نیروهای امریکایی به جنگ در این کشور خوش به نظر می‌رسد اما به گفته سرمقاله نویس حکومت در فکر سرکوب ملت و درد و غم مردم نیست.

کابل پُست

گروگان گیری راه‌کار جدید طالبان مسلح برای انتقام گیری، روزنامه کابل پُست سرمقاله اش را زیر همین عنوان نوشته است.

سرمقاله نویس می‌گوید که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان مسلح، این گروه تاکتیک جنگ در افغانستان را عوض کرد و گروگان گیری مسافرین نیز به باور نویسنده سرمقاله بخشی از این تاکتیک است.

سرمقاله نویس می‌گوید که حکومت بخاطر جلوگیری از گروگان گیری در شاهراه ها گزمه های نیروهای امنیتی را افزایش داده است اما سرمقاله نویس نوشته است که حمایت حلقات استخباراتی خارجی از طالبان تا حدی وسیع است که همچو اقدامات نمی‌تواند جلو گروگان گیری را بگیرد.

چراغ

و روزنامه چراغ در مطلبی تحلیلی پرسیده است که آیا طالبان مسلح پالیسی شان را تغییر داده اند؟

در مطلب برخی از تحلیلگران گروگان گیری افراد در شاهراه ها را تاکتیک جدید طالبان مسلح خوانده و گفته اند که طالبان با همچو راه‌کار تلاش دارند انتقام گیری کنند.

به باور نویسنده مطلب، ممکن گروگان گیری و قتل مسافرین در شاهراه ها تنش های قومی و سِمَتی را نیز به میان آورد.

نویسنده مطلب سفارش کرده که حکومت مسئول حفظ جان مردم بوده و باید در این راستا تلاش‌هایش را جدی و بیشتر سازد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG