لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

حمیدی: آزار و اذیت جنسی زنان از مشکلات جدی در سکتورهای امنیتی است


شبکه زنان افغان می‌گوید، سروی تازه آن‌ها نشان می‌دهد که زنان در محیط کاری شان در سکتورهای امنیتی با مشکلات زیادی روبرو اند.

آزار و اذیت جنسی، شفاف نبودن پروسه استخدام، ندادن ترفیع، مشکل در تقرری‌های به موقع و مشکلات ترانسپورتی از چالش‌های اند که به گفته شبکه زنان افغان، زنان کارمند سکتورهای امنیتی با آن مواجه می‌باشند.

مسئولان این شبکه روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند، آن‌ها این سروی را از طریق راه اندازی ورکشاپ‌ها با ۲۰۰ زن کارمند سکتور امنیتی به شمول کابل در چندین ولایت انجام داده‎اند و پی بردند که زنان در صفوف امنیتی با چه چالش‎های روبرو اند.

حمیدی: آزار و اذیت جنسی متأسفانه یکی از مشکلات جدی دیگر در سکتور های امنیتی است.
حمیدی: آزار و اذیت جنسی متأسفانه یکی از مشکلات جدی دیگر در سکتور های امنیتی است.

سمیرا حمیدی رئیس هیئت مدیره این شبکه بخشی از این مشکلات را چنین بیان کرد:

"چالش اول این است که فیصدی خانم‎ها در سه سکتور امنیتی بسیار پائین است، پروسه جلب و جذب همه شمول نبوده و چالش دوم که شناسایی شده ترفیع و مقرری‎ها است تبعیض و آزار و اذیت جنسی متأسفانه یکی از مشکلات جدی دیگر است که شناسایی شده‎است."

مسئولان این شبکه همچنان از جامعه جهانی خواستند تا برنامه‎های طویل‎المدت را برای ارتقای ظرفیت زنان در سکتور امنیتی راه اندازی نماید.

بر اساس معلومات این شبکه، هم‎اکنون تنها چهارده صد زن در چوکات نیروهای اردوی ملی، ۳۳۲۶ زن در صفوف نیروهای پولیس و هفت صد زن دیگر در ریاست امنیت ملی مصروف وظیفه می‎باشند.

تا کنون وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی در مورد این سروی ابراز نظر نکرده‌اند.

در همین‎حال جنرال ظاهر عظیمی رئیس حقوق بشر و انسجام جندر وزارت دفاع که در این نشست حضور داشت نیز برخی از این مشلات را در ارگان‎های امنیتی تائید می‎کند.

آقای عظیمی گفت، وزارت دفاع تلاش می‎نماید تا مشکلات زنان در صفوف اردوی ملی حل گردد.

عظیمی: آزار و اذیت جنسی در ارگان‎های امنیتی یکی از اساسی ترین مسایل است.
عظیمی: آزار و اذیت جنسی در ارگان‎های امنیتی یکی از اساسی ترین مسایل است.

آقای عظیمی افزود:

"در واقع تصمیم بر اینست تا ما بتوانیم یک راه حل معقول و منطقی برای چالش‎ها و مشکلات که موجوداست پیدا کنیم مسئله آزار و اذیت جنسی در ارگان‎های امنیتی یکی از اساسی ترین مسایل است که ما می‎خواهیم فضا را مصون بسازیم و ما تلاش کردیم در هر قطعه یک شورای زنان ایجاد نمایم و این شورا توسط خود خانم‎ها اداره شود."

شبکه زنان افغان همچنان از ارگان‎های امنیتی خواست تا یک میکانیزم را بخاطر دریافت شکایات به گونه مستقیم ایجاد نماید تا خانم‎های که در این ارگان‎ها با مشکلات مواجه می‎شوند به طور مستقیم شکایات شان را درج نمایند.

سمیرا حمیدی رئیس هیئت مدیره این شبکه می‎گوید، آنان درنظر دارند تا قبل از نشست وارسا پیشنهادات شان را در اختیار وزارت‎های داخله، دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان قرار دهند تا به آن توجه لازم صورت گیرد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG