لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

دیپلومات: رویداد اورلاندو با افغانستان و اسلام ارتباطی ندارد


روزنامه ها و نشریه های جهان به موارد مختلف در افغانستان توجه و تمرکز کرده اند.

ستارس ایند سترایپس

روزنامه ستارس ایند سترایپس که بیشتر دربارۀ نظامیان امریکایی مطالبی را نشر می‌کند، در مقاله اخیرش به زخمی شدن سه سرباز ناتو در افغانستان توجه کرده است.

روزنامه به نقل از ناتو می‌نویسد: این سه تن در نزدیک پایگاه هوایی بگرام هنگامی زخمی شدند که موتر شان با یک وسیله منفجره برخورد کرد.

مقام های ناتو در مورد هویت این سربازان جزئیات نداده اند اما می‌گویند که حادثه روز چهارشنبه رخ داد.

ستارس ایند سترایپس در ادامه نوشته است: ماه گذشته نیز مواد منفجره موتر نیرو های ناتو را در بگرام هدف قرار داد که در آن به کدام نظامی بین المللی آسیبی نرسید.

میلیتری تایمز

هفته نامه میلیتری تایمز که بیشتر به مسایل نظامی تمرکز می‌کند، مطلبی را در مورد جنگ ها با طالبان نشر کرده است.

در این مطلب آمده که قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان، گزارش و یافته های سه ماهه اش را در مورد اینکشور جنگ زده، به وزارت دفاع امریکا سپرده است.

میلیتری تایمز اظهارات یک مقام امریکایی را هم نقل کرده که به خبرگزاری اسوشیتد پریس گفته است: در گزارش جنرال جان نیکولسن، برخی پیشنهاد ها برای شکست دادن به طالبان مطرح شده است.

هفته نامه در ادامه می‌نویسد: جنرال نیکولسن که در ماه مارچ قومانده نیرو های امریکایی را در افغانستان به عهده گرفت، از آن زمان به ولایت های مختلف افغانستان مسافرت کرد، به خطوط اول جبهات رفت، با نیرو های امنیتی افغان دید و خواست تا نیازمندی های جدی این نیرو ها را مشخص سازد.

به گفته میلیتری تایمز، نیکولسن پیش از این هم برای تقریباً سه سال در افغانستان مأموریت داشته اما قوماندان عمومی نیرو ها نبوده است.

هفته نامه همچنان می‌افزاید: این ارزیابی سه ماهه جنرال جان نیکولسن، سطح فعلی فعالیت های گروه های تندرو و تهدید ها از ناحیه آنها را مشخص می‌سازد.

انتظار می‌رود در نتیجه این ارزیابی، نیازمندی ها برای عملیات های ضروری و مبارزه با تهدید ها مشخص شود.

دیپلومات

نشریه دیپلومات به موضوع دیگری توجه کرده و حمله بر یک کلوب شبانه در شهر اورلاندوی امریکا را به بررسی گرفته است.

به نوشته نشریه، رویداد اورلاندو با افغانستان و اسلام ارتباطی ندارد.

در آغاز این مطلب آمده است: افغان ها مانند امریکا و سایر کشورها، از جنایتی که از سوی عمر متین شهروند ایالات متحده صورت گرفت، تکان خوردند.

عمر متین نیمه شب یکشنبه، چهل و نه غیر نظامی را به صورت وحشیانه کشت و پنجاه و سه تن دیگر را زخمی ساخت.

نشریه دیپلومات می‌نویسد: هم مانند سایر کشور های جهان، افغانستان هم این رویداد غیر انسانی را با شدت تقبیح کرد.

نشریه به آن صحبت های رئیس جمهور اشرف غنی اشاره می‌کند که روز دوشنبه در صحبت با شبکه تلویزیونی CNN گفت: خود را شریک غم مردم امریکا در این رویداد می‌داند.

عمر متین در امریکا زاده شده بود اما پدر و مادرش از افغانستان بودند.

در مطلب همچنان آمده است: با آنکه حمله کننده بخاطر پدر و مادرش تا یک حد با افغانستان مرتبط دانسته شده اما رئیس جمهور غنی گفته است: یک فرد نمی‌تواند تا از یک فرهنگ و یا یک مدنیت نماینده‌گی کند.

XS
SM
MD
LG