لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

نیروهای افغانستان بالای اوضاع امنیتی حاکم استند


واشنگتن ایگزماینر

نشریۀ واشنگتن ایگزماینر بخش‌های عمدۀ از گزارش وزارت دفاع امریکا برای کانگرس این کشور دربارۀ افغانستان را نشر کرده است.

نشریه به نقل از این گزارش پنتاگون می‌نویسد، باوجود شورش متداوم و نا آرامی حکومت افغانستان و نیروهای نظامی این کشور بالای اوضاع حاکم استند.

این گزارش پنتاگون وضعیت در افغانستان را بین ماه دسمبر سال گذشته و ماه می سال جاری بررسی می‌کند.

به نوشتۀ واشنگتن ایگزماینر گزارش پنتاگون برای کانگرس نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغان تلاش‌های طالبان برای تصرف مناطق ستراتیژیک را ناکام ساختند و در بخش‌های مختلف به توانایی های خود افزوده اند.

در این گزارش پنتاگون همچنان از کاستی ها و مشکلاتی که نیروهای امنیتی افغان دارند نیز یاد آوری شده است.

نشنل انترست

نشریۀ امریکایی دیگر، نشنل انترست در تازه ترین شماره اش گزارشی نوشته که در آن آمده است بارک اوباما باید پیشنهاد افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان را از نظر بی‌اندازد.

این در حالیست که چندی پیش ۱۳ چهرۀ مهم امریکایی که در گذشته پُست‌های سیاسی و نظامی داشتند در یک نامۀ سرگشاده به بارک اوباما پیشنهاد کرده بودند که شمار سربازان امریکایی در افغانستان را کاهش ندهد و مأموریت آنها را تمدید کند.

آنها استدلال کرده بودند که گروه القاعده که حملات یازدهم سپتمبر را از افغانستان برنامه ریزی کرده بود هنوز هم در این کشور فعال است.

اما نویسندۀ گزارش نشنل انترست باور دارد که این موضوع ربطی به تمدید مأموریت نظامی امریکا در افغانستان ندارد زیرا حملات یازدهم سپتمبر به خاطر برنامه ریزی خوب و آموزش‌های که جنگجویان القاعده در امریکا و جرمنی دیده بودند، موفق شد.

به نوشتۀ نشنل انترست، استدلال دیگر این مقام‌های پیشین امریکایی اینست که ادامۀ حضور نظامیان امریکایی در افغانستان مانع ایجاد پناهگاه های امن برای شورشیان در افغانستان می‌شود، در حالیکه این استدلال درست نیست زیرا در پانزده سال گذشته نه تنها گروه های تروریستی از بین نرفتند بلکه گروه های جدید تشکیل شدند و امنیت امریکا را بیشتر از گذشته تهدید می‌کنند.

نویسندۀ این مقالۀ نشنل انترست می‌گوید در میان سیزده مقام پیشین امریکایی که این پیشنهاد را به اوباما کرده اند شماری از کسانی هم استند که برنامۀ افزایش نیروهای امریکایی در عراق را به وی مشوره داده بودند.

در حالیکه این اقدام وضعیت در عراق را موقتاً بهبود بخشید اما در دراز مدت سبب به وجود آمدن گروه های تندرو از جمله داعش شد.

XS
SM
MD
LG