لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

افغانستان میخواهد عضو بانک سرمایه گذاری و زیربنایی آسیا شود


وزارت مالیه افغانستان می‌گوید بدست آوردن عضویت در بانک سرمایه گذاری و زیربنایی آسیا، برای رشد اقتصادی کشور ارزنده و مهم است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی، هر چند جزئیات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که خواست عضویت در این بانک را وزیر مالیه کشور در سفر دو روزه اش به چین مطرح کرده‌است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

وی گفت:

" هدف سفر این است که وزیر مالیه در نشست سالانه جهانی انجمن اقتصادی چین شرکت کند و همچنان موضوع مهم اینست که وزیر مالیه در این نشست با رئیس بانک سرمایه گذاری و زیربنایی آسیا یا AIIB جهت بدست آوردن عضویت این بانک گفتگو کند."

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز جمعه به منظور اشتراک در نشست سالانه جهانی انجمن اقتصادی عازم چین شد.

انتظار می‌رود که در روز دوم این نشست روی روابط اقتصادی افغانستان و چین و پروژه‌های بزرگ منطقه بخصوص تاپی، کاسا یکهزار و روی عضویت افغانستان در بانک سرمایه گذاری و زیربنایی آسیا بحث شود.

بانک سرمایه گذاری و زیربنایی آسیا ۳۷ عضو دارد و در سال ۲۰۱۵ در چین آغاز به فعالیت کرد و روی پروژه‌های زیربنایی و دادن قرضه به اعضایش بیشتر می پردازد.

از سوی هم شماری از آگاهان اقتصادی هر چند کسب عضویت افغانستان در نهاد های معتبر اقتصاد جهانی را مفید می‌خوانند اما تأکید دارند که قبل از همه باید روی زیربنا های اقتصادی داخلی کشور تمرکز شود.

تاج محمد اکبر یکی از این آگاهان در مورد گفت:

"ما در افغانستان موضوعات مهم داریم که نخست باید به آن اولویت داده شود، موضوع زیربناها است و در قدم دوم تمرکز ما بالای این باشد که چطور اقتصاد به میان آمده را رشد دهیم."

وی می‌گوید تا زمانی که حکومت افغانستان برای تولیدات داخلی که تحرک اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد، زمینه مناسب را فراهم نکند و در پالیسی‌های اقتصادی اش تغییرات بوجود نیاورد، کسب عضویت در سازمان های معتبر اقتصادی چندان مفید نخواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG