لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

برای نخستین بار روی ایجاد پارلمان برای جوانان افغان کار می‌شود


نشست معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
نشست معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تلاش دارد تا در کنار شورای ملی این کشور، پارلمان جوانان را ایجاد کند.

این معینیت می‌گوید که با فعال شدن پارلمان جوانان، وضعیت امنیتی کشور بهبود یافته، برای جوانان زمینه تحصیل و خدمات صحی فراهم شده و پیشرفت‌های اقتصادی نیز صورت خواهد گرفت.

جوانان امیدوار اند که از این طریق بتوانند مشکلات شان را کاهش دهند.

کمال سادات معین امور جوانان این وزارت گفت که این نخستین بار است که برای ایجاد پارلمان جوانان در کشور اقدام می‎شود.

وی روز چهار شنبه در نشست مسئولین امور جوانان ۳۴ ولایت کشور در کابل گفت که برای انتخابات پارلمان جوانان آماده‎گی‎ها از سوی حکومت و بخش مربوطۀ ملل متحد اتخاذ شده و در ماه اگست سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

سادات: جوانان عملاً در پارلمان نشسته و روی وضعیت جاری افغانستان نظریات‌شان را با هم در میان می‌گذارند.
سادات: جوانان عملاً در پارلمان نشسته و روی وضعیت جاری افغانستان نظریات‌شان را با هم در میان می‌گذارند.

آقای سادات می‌گوید:

"به همکاری کمیسیون انتخابات در ولایات انتخابات شده آنعده از خواهران و برادران با احساس و توانمند ما که می‌خواهند در سیاست دخیل باشند آنان عملاً در پارلمان نشسته و روی وضعیت جاری افغانستان نظریات‌شان را با هم در میان می‌گذارند در آن کسانی که سن شان از ۱۸ تا ۳۰ سال باشد انتخاب خواهند شد."

آقای سادات گفت که اعضای پارلمان جوانان را از سراسر کشور حدود ۱۳۰ تن تشکیل می‎دهد که ۳۳ درصد آن زنان می‎باشند.

وی افزود که در هر ولایت جوانان نماینده‎هایشان را انتخاب نموده و آنان به حیث نماینده جوانان ولایت مربوط عضو پارلمان جوانان می‎شود.

کمال سادات معین امور جوانان گفت که اعضای پارلمان جوانان نشست‎های نوبتی شان را همانند نشست‎های شورای ملی، در شورای ملی دایر کرده و روی امنیت، پیشرفت و حکومتداری خوب بحث خواهند کرد.

فضل‎الرحمان پیام مسئول امور جوانان ولایت لغمان که در این نشست حضور داشت گفت که قبل از همه مسایل، روی مشکلات جوانان بحث خواهند کرد.

پیام: جوانان امنیت می‌خواهند حکومتداری خوب می‌خواهند.
پیام: جوانان امنیت می‌خواهند حکومتداری خوب می‌خواهند.

آقای پيام می‌گوید:

"ما که از ولایت آمده‌ایم مشکلات جوانان خود را با خود داریم آنان امنیت می‌خواهند حکومتداری خوب می‌خواهند فرصت‌های کاری می‌خواهند ما آمده‌ایم تا برای آن راه حل پیدا کنیم."

داکتر بانیت مسئول اداره ملل متحد در امور جوانان یا (یو.ان.اف.پی) تعهد کرد که در روند انتخابات پارلمان جوانان، با معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان همکاری لازم خواهند کرد.

بر اساس معلومات معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، ۶۵ درصد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‎دهد و آنان از ناامنی و بیکاری بیشتر رنج می‎برند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG