لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

سمیع: مسئولین غفلت کننده‌ در حملات انتحاری کابل مجازات شوند


برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه می‌گویند که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در هنگام انتقال محصلان نظامی به کابل، برخی مسئولان غفلت وظیفوی کرده‌اند.

فیصل سمیع یکی از اعضای این کمیسیون به روز جمعه به رادیو آزادی گفت که مسئولین می‌توانستند به یک شیوه بهتر محصلان را انتقال بدهند.

وی خواستار تحقیق جدی و همه جانبه این رویداد از سوی حکومت شد.

برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان
برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"اطلاعاتی که ما هم در این رابطه بدست آوردیم نشان دهنده اینست که صد در صد غفلت وظیفوی از طرف مسئولین که سربازان یا محصلان انتقال را می‌دادند صورت گرفته و مهم است کسانیکه در این موضوع غفلت کرده‌اند مورد بازپرس و مجازات قرار گیرند."

روز پنجشنبه دو حمله انتحاری بالای کاروان بس‌های که محصلین تازه فارغ شدۀ مرکز تعلیمی ولایت میدان وردک را به شهر کابل انتقال می‌داد، در منطقه قلعه حیدرخان ولسوالی پغمان صورت گرفت.

به گفته مقام‌های امنیتی، در نتیجه این حملات ۳۰ تن کشته و نزدیک به ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حملات را طالبان مسلح پذیرفته‎اند. ذبیح‎الله مجاهد سخنگوی این گروه با نشر اعلامیه‎یی گفته‎است که در این دو حمله ده‎ها تن از افسران و محصلین پولیس کشته و زخمی شده‎اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ضمن تقبیح این حملات به وزارت داخله دستور داده‎است تا چگونگی انتقال این مأمورین پولیس را بررسی کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفته‎است که دو کمیسیون برای بررسی چگونگی این رویداد تعیین شده‎است.

از سوی هم شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که در این رویداد برخی مسوولین دست دارند و عمداً این رویداد اتفاق افتاده‌است.

عتیق الله امرخیل
عتیق الله امرخیل

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان گفت:

"از نظر شخصی مه، این کار عمدی بوده در این کار کلان‌های منطقه و این قطعه دست داشتند چرا یک کسی که یک روز در اردو سپری کرده باشد، اساس امنیت قطعه و قطار‌ها را خوب می فهمد."

اعضای کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهند که برای جلوگیری از تکرار چنین رویداد ها، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

فیصل سمیع یکی از اعضای این کمیسیون گفت که باید حکومت و شورای امنیت ملی برای انتقال سربازان افغان از یک محل به محل دیگر، یک طرز العمل جامع را طرح کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG