لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

ویدیوی حمله بر عساکر نیوزیلندی نشر شد


دیلی میل چاپ

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مقالۀ را در مورد تصاویر ویدیویی به نشر رسانده که از یک صحنۀ درگیری بین عساکر نیوزیلندی و جنگجویان تندرو در افغانستان فلمبرداری گردیده‌است.

روزنامه در آغاز می‌نویسد، در این نوار ویدیویی صحنۀ جنگ شدیدی ثبت شده که در نتیجه آن دو عسکر نیوزیلند به نام‌های روری مالون و پرالی دوریر کشته شده‌اند.

هر دو عساکر ۲۶ - ۲۶ سال عمر داشتند.

حادثه در سال ۲۰۱۲ میلادی در منطقۀ باغک درۀ شکاری بامیان رخ داده‌است.

روزنامه دیلی میل در ادامه این مقاله می‌نویسد که عساکر نیوزیلند با قوای امنیت ملی همکاری می‌کرد که به کمین جنگجویان مخالف حکومت، روبرو شدند.

به نوشتۀ روزنامه دیلی میل این ویدیو توسط کمره فلمبرداری گردیده که در کلاه امنیتی یک عسکر نیوزیلندی نصب شده بود.

به گفته تورن جنرال دیف گان لوی درستیز وقت نیروها مسلح نیوزیلند، این جنگ در ماموریت قوای نظامی این کشور در افغانستان پس از جنگ ویتنام، شدید‌ ترین جنگ عساکر نیوزیلندی، به شمار می‌رود.

یازده عسکر نیوزیلند در ماموریت این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان، کشته شدند.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال که در امریکا به نشر می‌رسد،مقالۀ را در باره حاجی حیات خان مسئول یک گروه شبه نظامی به نشر رسانده که روز شنبه در شهر جلال آباد مورد حملۀ انتحاری قرار گرفت.

روزنامه، این حمله را کار گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش دانست.

روزنامه والستریت ژونال می‌نویسد، هر چند حاجی حیات خان در نتیجه این حمله انتحاری کشته نشده، اما این رویداد دو کشته و ۱۸ زخمی بجا گذاشته است.

روزنامه والستریت ژورنال با نشر این مقاله عکس حاجی حیات خان این بزرگ قوم و مسئول گروه شبه نظامی را نیز به نشر رسانده که با یک سلاح ثقیل همراهِ چند تن از افراد مسلح‌اش در کنار موضع خود ایستاده‌است.

روزنامه از قول مقامات افغان می‌نویسد که این بزرگ قوم مسئولیت شبه نظامیانی را به عهده دارد که از سوی اداره امنیت ملی افغانستان حمایت می‌شود.

به نوشته روزنامه والستریت ژورنال، حاجی حیات خان افراد را در منطقه بر ضد جنگجویان گروه داعش سازماندهی می‌کند.

در مقاله روزنامه والستریت ژورنال آمده است که جنگجویان گروه داعش چندیست که تحرکاتی را در ولسوالی‌های ننگرهار به راه انداخته اند. اما اخیراً عملیات گستردۀ نظامی علیه داعش در شماری از ولسوالی‌های این ولایت به شمول ولسوالی کوت آغاز شده که در کنار نیروهای نظامی افغان، شبه نظامیان نیز در صفوف آن می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG