لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

حفظ تعداد بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان پیام مثبت است


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان حفظ تعداد بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان پیام مثبت می‌رساند.

به نوشته روزنامه یک گروه جنرال‌ها و دیپلومات‌های سابق امریکا طی نامۀ به رئیس جمهور این کشور نوشته اند افغانستان یک کشوریست که امریکا باید به ثبات و پیشرفت آن توجه داشته باشد زیرا واشنگتن در اینجا سرمایه گذاری بزرگ کرده است.

روزنامه از قول رانلد نیویمن سفیر سابق امریکا در افغانستان نوشته است که می‌گوید این تصمیم بسیار مهم است زیرا اجازه می‌دهد که امریکا در افغانستان مؤثر تر عمل نماید.

روزنامه واشنگتن پُست از قول بعضی تحلیلگران نوشته است که می‌گویند رئیس جمهور اوباما باید پیش از این چنین تصمیم را اعلان می‌کرد و بر عوض عملی کردن پلان کاهش سربازان در افغانستان که در داخل امریکا از آن استقبال شده بود، باید به اوضاع افغانستان توجه می‌کرد و تهدید‌ها را به حکومت متحد امریکا در منطقه که گام‌های بزرگی را در راه دموکراسی برداشته است مدنظر می‌گرفت.

به گفته تحلیلگران امریکا باید اطمینان حاصل نماید که حکومت رئیس جمهور اشرف غنی در افغانستان از فروپاشی نجات پیدا می‌کند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود می‌نویسد، هرچند تعداد عساکری که در سال ۲۰۱۷ در افغانستان باقی می‌مانند نظر به پلان قبلی ۵۵۰۰ سرباز بیشتر می‌باشد ولی در مقایسه با تعداد کنونی آن کمتر است.

روزنامه از قول قوماندان قوای مرکز امریکا جنرال جو ووتل نوشته است که می‌گوید امریکا برای مأموریت دوگانه در افغانستان یعنی تعلیم و تربیه قوای افغان و مبارزه با تروریزم باید ده هزار سرباز خود را در این کشور حفظ می‌کرد، اما با آنهم مرحله کاهش سربازان از ده هزار نفر به ۸۴۴۰ نفر حتمی نیست که هم اکنون عملی شود و این اقدام ماه‌ها را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر به نوشته وال ستریت ژورنال بی ‌تصمیمی امریکا در مورد حضور سربازان این کشور در افغانستان متحدین امریکا را در ناتو تا حدی خسته ساخته بود و اعلان رئیس جمهور اوباما بالاخره به این انتظار نکته پایان گذاشت.

ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود نوشته است از تعداد فعلی ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان ۶۹۵۰ نفر آنها در برنامه تعلیم و مشوره به قوای افغان سهم داشتند و بقیه در عملیات ضد تروریزم مشغول بودند.

رئیس جمهور اوباما تصمیم داشت که این تعداد را به ۵۵۰۰ کاهش دهد اما با نظر داشت پیشنهادات مقامات نظامی امریکا از جمله وزیر دفاع و دیگر قوماندانان بلند رتبه این کشور، تصمیم گرفت که تعداد بیشتر سربازان را در افغانستان حفظ کند.

به نوشته روزنامه جنرال قوای امریکا در افغانستان جان نیکلسن هنوز هم بررسی می‌کند که چه تعداد این عساکر در تعلیم و تربیه قوای افغان و چه تعداد آنها در جنگ علیه تروریزم سهم داشته باشند.

اما به نوشته روزنامه یک چیز واضح است که اکثریت نظامیان امریکایی مسئول تعلیم و تربیه قوای افغان خواهند بود.

XS
SM
MD
LG