لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

کمک‌ها در وارسا با افغانستان مجبوریت بود یا ظرفیت حکومت؟


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید: حکومت در نزدیک به دو سال گذشته با انجام اقدامات‌اش توانسته تا قناعت جهان را فراهم کند.

آقای غنی پس از بازگشت از نشست وارسا به روز دو شنبه در یک نشست خبری در کابل در پاسخ به یک پرسش رادیو آزادی گفت: کمک‌های جامعه جهانی با نیروهای امنیتی افغان از روی مجبوریت نبوده بلکه در نتیجه تلاش‌ها و اقدامات حکومت این کشور جلب گردیده‌است.

وی گفت:

"دنیا مجبور نیست، اگر مجبوریت میداشت توجه به سومالیا می‌کرد، به سوریه و لیبا اولویت میداد شما ببینین جهان تلاش برای برگزاری یک نشست صلح در مورد سوریه دارد، اما موفق نشده‌است. با این همه عرض من اینست که ما توانستیم دنیا را قناعت بدهیم."

سران ناتو و شرکای‌ آن در نشست وارسا که به تاریخ ۸ و ۹ ماه جاری میلادی در پولند برگزار شده بود، روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان، ادامه ماموریت حمایت قاطع فراتر از ۲۰۱۶، حمایت مالی سالانه ۵ میلیارد دالر، از نیرو‌های افغان تا سال ۲۰۲۰ و مشارکت سیاسی درازمدت با حکومت افغانستان به توافق رسیدند.

رئیس جمهور غنی ضمن سپاسگذاری از رئیس جمهور اوباما و سران ناتو گفت: با وجودیکه جهان پس از سال ۲۰۰۸ با مشکلات اقتصادی روبرو شده، اما هنوز هم افغانستان در اولویت کمک‌های جهان است.

آقای غنی افزود: هر چند در گذشته گفته شده بود که شمار سربازان امریکایی و ناتو در افغانستان کاهش می‌یابد، اما وضعیت امنیتی افغانستان و حقانیت مبارزه با تروریزم باعث شد تا تعداد این نیرو‌های کاهش نیابد.

پیش از این رئیس جمهور اوباما گفته است که به تعداد ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند، رئیس جمهور غنی حضور آنان را از نگاه اقتصادی برای افغانستان مهم خواند.

آقای غنی گفت که منافع ملی افغانستان را با منافع بین‌المللی یکجا کرده‌است.

رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه کشور همچنان بر نشست بروکسل اشاره کرده و گفتند که بخش زیادی از تعهدات داده شده را تا زمان برگزاری این نشست عملی خواهند کرد.

آقای غنی همچنان گفت: هر چند بر اساس بحث‌ها در حکومت قبلی افغانستان، شمار نیرو‌های افغانستان باید تقلیل می‌یافت اما این نیرو‌ها بدون تقلیل مورد حمایت جهان قرار گرفته اند.

وی افزود:

"در زمان حکومتداری جناب کرزی صاحب بحث این بود که قوای مسلح افغانستان یک صد هزار باید کم شود اما امروز ۳۵۲ هزار سرباز افغان با اطمینان کامل وظایف شانرا به پیش می‌برند و هیچ گونه کاهش در قوای مسلح افغان نیامده است. اکنون ۳۵۲ هزار سرباز، اردوی افغانستان را تشکیل می‌دهد."

شورای ملی افغانستان، سیاسیون و جامعه مدنی از نتایج نشست وارسا خوشبین به نظر می‌رسند اما تأکید دارند که باید این کمک‌ها به گونه شفاف به مصرف برسد.

نعمت الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت باید نظارت جدی از مصرف این کمک میلیاردها دالری داشته باشد و نگذارد تا این کمک‌ها بجای تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغان به دست مافیا بریزد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG