لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

دلبر نظری از استیضاح ولسی جرگه پیروز بدرآمد


دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

دلبر نظری وزیر امور زنان روز چهار شنبه از استیضاح ولسی جرگه موفق بدرآمد.

ضعف مدیریت، وجود فساد اداری و اخلاقی، مقرری و گزینش وابسته‌گان وزیر و غفلت وظیفوی مواردی اند که سبب استیضاح دلبر نظری وزیر زنان از سوی ولسی جرگه افغانستان شد.

پس از پاسخگویی وزیر امور زنان به پرسش شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه، این جرگه روز چهار شنبه برای دادن رأی اعتماد و یا عدم اعتماد به وزیر امور زنان صندوق گذاشتند، اما خانم نظری با گرفتن اکثریت آرای مجلس توانست دوباره به این وزارت راه پیدا کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان در این جرگه گفت:

"دلبر نظری وزیر امور زنان ۶۸ رأی عدم اعتماد و ۵۱ رأی تائید را به دست آورد، بنا به این اساس وزیر صاحب به وظیفه خود مانند گذشته ادامه داده می‎تواند."

ابراهیمی: وزیر صاحب به وظیفه خود مانند گذشته ادامه داده می‎تواند.
ابراهیمی: وزیر صاحب به وظیفه خود مانند گذشته ادامه داده می‎تواند.

بر اساس وظایف و صلاحیت‎های ولسی جرگه، هنگامیکه یک وزیر از سوی این جرگه استیضاح می‎شود، اگر از چهار ثلث سه ثلث آن رأی رد بگیرد، از سمتش برکنار خواهد شد.

اما دلبر نظری توانست از ۱۲۵ تن از نماینده‎گان که در مجلس عمومی حضور داشتند، ۵۱ رأی اعتماد، ۳ رأی سفید، ۳ رأی باطل و ۶۸ رأی عدم اعتماد به دست آورد.

پیش از این، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی توانست از استیضاح این جرگه پیروز بدرآید.

ربابه پروانی یکی از اعضای این جرگه به وزیر امور زنان اتهام وارد کرد که افراد کارا را از این وزارت برکنار به جای آنان بسته‎گانش را با حقوق ماهانه بلند به حیث مشاوران این وزارت گماشته است و فساد در این وزارت به گونه گسترده موجود است.

پروانی: خانم نظری افراد کارا را برکنار به جای آنان بسته‎گانش را به حیث مشاوران گماشته است.
پروانی: خانم نظری افراد کارا را برکنار به جای آنان بسته‎گانش را به حیث مشاوران گماشته است.

شمار دیگری از اعضای ولسی جرگه نیز از کارکرد وزیر امور زنان انتقاد کردند، اما دلبر نظری این همه اتهام‎ها در برابر خودش را رد می‎کند و تأکید می‎کند که اگر در این باره اسنادی موجود است باید با وی شریک سازند و اگر ثابت گردد، آماده است تا از سمت‌اش کنار رود.

خانم نظری می‌گوید تمامی مقرری‌ها در این وزارت از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی انجام شده‌است.

خانم نظری می‌گوید:

"ما ۸۸ بست خالی داشتیم در این بست‎ها ۳۲ تاجیک، ۱۶ تن از مردمان هزاره، ۴ تن از پشتون‎ها و سه تن از باشنده‎گان ازبک در بست‎های چهارم، پنجم و ششم به کار گماشته شدند و من در این مقرری‎ها دخالت ندارم."

خانم نظری می‎گوید خشونت در برابر زنان در ماه مبارک رمضان افزایش یافته‎است.

وزیر امور زنان می‎گوید تلاش‎ها برای جلوگیری و کاهش خشونت در برابر زنان از سوی این وزارت ادامه دارد و کمیسیون عالی منع خشونت در برابر زنان که در ماه سرطان سال روان ایجاد شده‎است، در این باره عملاً کار می‎کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG