لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

تغییرات در عملیات نیروهای امریکایی در افغانستان


باستون هرالد

نشریه باستون هرالد در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده است تحت عنوان: ایالات متحده امریکا صدها نیرویش را در خارج از افغانستان مستقر می‌سازد.

به نوشته مقاله، قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان به روز سه شنبه گفت، برعلاوۀ ۸۴۰۰ سربازی که رئیس جمهور اوباما اعلان باقی ماندن آنها در افغانستان را داد، صدها سرباز دیگر در خارج از افغانستان مستقر خواهند شد تا در حالات مورد نیاز به زودی در میدان جنگ مستقر شوند.

به نوشته مقاله این تصمیم سوال‌هایی را درمورد کاهش واقعی در شمار مجموعی قوای امریکایی در افغانستان مطرح می‌کند زیرا از این صدها نفر هر اندازۀ آن می‌توانند به زودی و در عین روز وارد افغانستان شده و یا از آنکشور خارج شوند.

جنرال جان نیکولسن به خبرنگاران گفته است، حدود ۴۰۰ سربازی که در خارج از افغانستان مستقر می‌شوند بخشی از تعهد امریکا با ناتو در مأموریت مشوره و همکاری است.

او افزود، من با جایی که این سربازان در آن هستند راحت هستم و اگر نیاز باشد آنها را خواهیم خواست.

نیکولسن همچنان ابراز داشت صدها سربازی که برای مأموریت افغانستان در خارج از این کشور مستقر می‌شوند، در همان اطراف خواهند بود ولی مقامات نگفته اند در کجا؟

واشنگتن پُست

واشنگتن پُست نیز در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده است درمورد تغییر در تمرکز عملیات‌های جدید امریکا علیه طالبان به شرق افغانستان.

این روزنامه نیز به بیانات روز سه شنبه جنرال جان نیکولسن اشاره نموده که گفته، قوای امریکایی تمرکز اصلی شانرا در عملیات‌ها علیه طالبان که تازه تصمیم آن گرفته شده است، در شرق افغانستان متمرکز خواهند کرد، جاییکه انواع مختلف از شورش‌ها موجود اند.

نیکولسن به خبرنگاران گفت، در حال حاضر روزانه آنچه را عملی می‌سازند که رئیس جمهور اوباما اعلان آنرا در ماه جون کرد و این عملیات‌ها فراتر از حملات هوایی بوده و اقدامات خاص قوای امریکایی را در عملیات‌ها در محتوا دارد.

او گفت، یک مثال چنین فعالیت‌های جدید زمانی عملی شد که قوای افغان در ولسوالی میوند کندهار بر طالبان حمله کردند.

نیکولسن گفت، از همان وقت به بعد تمرکز به عملیات‌های تهاجمی در ولایت شرقی ننگرهار آغاز شده، جاییکه اردوی افغانستان عملیاتی را که برای امسال طرحریزی کرده بود، به پیش می‌برد.

واشنگتن پُست به این بیانات جنرال جان نیکولسن هم اشاره کرده که گفته است، مناطق کوهستانی شرق افغانستان در سرحد با پاکستان، محل فعالیت طالبان و داعش است و قوای امریکایی از صلاحیت‌های جدید ما استفاده نموده و نیروهای افغان را به شیوه فعال همکاری خواهند کرد.

ستارس اند سترایپس

نشریه ستارس اند سترایپس نیز مطلبی را در مورد همین تغییر در نحوه جنگ امریکا در افغانستان به نشر رسانیده و از زبان جنرال جان نیکولسن نوشته است که صلاحیت جدید امریکا برای هدف قرار دادن طالبان تأثیرات فوری دارد.

به نوشته مقاله، قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان در چند هفته اخیر تقریباً هر روز، با استفاده از صلاحیت جدیدش فعالانه طالبان را هدف قرار داده اند.

جنرال جان نیکولسن به روز سه شنبه گفت، استفاده جدید قوه در برابر طالبان تأثیر فوری را در جنگ قوای افغان علیه طالبان داشته است.

در اواسط ماه جون به نیکولسن صلاحیت جدید داده شد قبل از آنکه طالبان قوای امنیتی افغان را هدف قرار دهند، طالبان را سرکوب کند.

ولی در گذشته چنین نبود، در گذشته باید قوای افغان تحت فشار شدید قرار می‌گرفتند و خواهان عملیات هوایی امریکایی‌ها می‌شدند.

این صلاحیت جدید به جنرال نیکولسن از سوی رئیس جمهور اوباما اخیراً به خواست نیکولسن، وزیر دفاع اشتون کارتر و دیگر رهبران نظامی داده شد و نیکولسن باید خودش شخصاً استفاده از این صلاحیت را در هر قضیۀ خاص تائید کند.

XS
SM
MD
LG