لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

رشتیا: مردم و حکومت از تولیدات داخلی افغانستان استفاده کنند


نمایشگاه تولیدات داخلی موسوم به "جشن کابل" در باغ بابر برگزار شده و صنعت کاران تولیدات‌شان‌ را در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند.

مسئولان بخش حمایت از تولیدات داخلی می‌گویند هدف از راه اندازی این نمایشگاه دوه روزه که به ابتکار دو شرکت خصوصی راه اندازی شده، زنده ساختن جشن‌های قدیمی کابل و رشد تولیدات داخلی کشور می‌باشد.

عبدالنصیر رشتیا مسئول صفحۀ حمایت از محصولات افغانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح این نمایشگاه خواهان حمایت حکومت و مردم از تولیدات داخلی و استفاده از آن گردید.

آقای رشتیا افزود:

"اگر ما از تولیدات داخلی خود استفاده بکنیم شاهد این خواهیم بود که کشور روز به روز به سوی ترقی می‌رود با استفاده از تولیدات داخلی بی‌کاری از بین رفته و امنیت تأمین می‌شود ما از مردم و حکومت می‌خواهیم تا از تولیدات داخلی خود استفاده کنند."

رشتیا: یکی از اهداف دیگر این نمایشگاه احیای جشن‌های قدیمی می‌باشد.
رشتیا: یکی از اهداف دیگر این نمایشگاه احیای جشن‌های قدیمی می‌باشد.

آقای رشتیا همچنان گفت که یکی از اهداف دیگر این نمایشگاه احیای جشن‌های قدیمی می‌باشد که از سوی حکومت‌های گذشته راه اندازی می‌گردید.

در نمایشگاه محصولات داخلی نوشابه، مواد ساختمانی، صنایع دستی، مواد شوینده و مواد خوراکه در ۲۰۰ غرفه به نمایش گذاشته شده‌است.

از سوی‌ هم مسئولان انجمن صنعت‌کاران افغانستان و بورد عالی متشبثین خصوصی از عدم حمایت حکومت از تولیدات داخلی انتقاد کرده و خواهان توجه حکومت در این راستا شدند.

برخی از فابریکه‌داران شکایت می‌کنند که حکومت به وضعیت آنان توجه نکرده و برعکس مشکلات زیادی فراه‌ راه کار آن‌ها در کشور وجود دارد.

آنان انتقاد می‌کنند که حکومت به رشد تولیدات‌شان توجه نداشته و از آنان حمایت نمی‌کند.

محمد شریف و ظریفه احمدی دو تن از صنعت‌کاران در صحبت با رادیو آزادی گفتند که حکومت به جای حمایت از آنان مشکلات‌شان را بیشتر ساخته‌است.

"گفته اند که بیست و پنج فیصد پول برق را بلند می‌کنیم تمام فابریکه‌داران جمع شده و می‌گویند که آن‌ را تحویل نمی‌کنیم این‌ها وعده‌های چرب می‌دهند ولی در عمل هیچ کاری نمی‌کنند."

"هیچ وقت از ما حمایت نکرده و ماهیچ ازحکومت چیزی ندیدیم و توقع ماست که باید کمک ما کند."

این درحالیست که حکومت افغانستان چند هفته قبل به حمایت از تولیدات داخلی در کشور تأکید کرده گفت، ادارات دولتی باید از تولیدات داخلی استفاده کند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری قبلاً گفته‌است که استفاده از تولیدات داخلی یکی از طرح‌های مشخص رئیس جمهور غنی می‌باشد.

در این حال وزارت تجارت و صنایع نیز می‌گوید، این وزارت برای رشد تولیدات داخلی برخی برنامه‌های را در داخل و خارج از کشور روی دست دارد و توجه بیشتری را برای رشد تولیدات داخلی معطوف کرده‌است.

قوقندی: صنعت کاران افغان باید به کیفیت تولیدات شان توجه نمایند تا در بازارهای منطقه و جهان مارکیت دریافت کنند.
قوقندی: صنعت کاران افغان باید به کیفیت تولیدات شان توجه نمایند تا در بازارهای منطقه و جهان مارکیت دریافت کنند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما از هیچ‌گونه تلاش در قسمت حمایت از صنعت‌کاران دریغ نمی‌کنیم ، ما در سه ماه آینده چهار نمایشگاه تولیدات را در کابل، هرات، هند و چین برگزار می‌کنیم که خود این نشان می‌دهد که حکومت توجه می‌کند."

اما آقای قوقندی تأکید دارد که صنعت‌کاران افغان نیز باید به کیفیت تولیدات‌شان توجه بیشتر نمایند تا در بازارهای منطقه و جهان مارکیت فروش برای آن دریافت شود.

این درحالیست که بر اساس معلومات انجمن صنعت‌کاران افغانستان در حال حاضر دو هزار و شش صد فابریکه در افغانستان فعالیت داشته و نزدیک به ۲۳۰ هزار تن در آن مشغول کار می‌باشند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG