لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

آیا ماموریت حمایت قاطع، ماموریت حمایتی است یا عملیات دایمی


هافینگتن پُست

روزنامۀ هافینگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان آیا ماموریت حمایت قاطع در افغانستان یک ماموریت حمایتی می‌باشد و یا یک عملیات دایمی.

روزنامه می‌نویسد، هر چند در سال‌های اخیر اشتباهات در افغانستان صورت گرفته، ولی امریکا و رئیس جمهور آن در افغانستان ناکام نیستند بلکه دو حکومت افغانستان که از سال ۲۰۰۱ به اینسو بقدرت رسیده‌اند، نتوانستند خواسته های مردم را برآورده کنند و یک نظام قابل اعتماد را تهداب گذاری نمایند.

به نوشته روزنامه، رئیس جمهور اشرف غنی رهبر حکومت وحدت ملی در افغانستان از تصمیم حضور تعداد بیشتر قوای امریکا در افغانستان استقبال کرد، اما یک تعداد کمی مردم انتظار دارند که کاهش تدریجی قوای امریکا مانع حملات طالبان خواهد شد.

ولی نبود اصلاحات عمیق در حکومت وحدت ملی و رقابت بین دو رهبر آن که سبب رکود شده، مشکلی بزرگ را ایجاد کرده‌است.

هافینگتن پُست نوشته است که یک عنصر مهم دیگر که تأثیر آن بر افغانستان زیاد است حمایت پاکستان از طالبان می‌باشد.

پاکستان یک جنگ نیابتی را برای جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان دوام می‌دهد و افغانستان در موقفی قرار ندارد که پاکستان را به ترک حمایت از طالبان مجبور بسازد.

اما به نوشته روزنامه، حکومت وحدت ملی می‌تواند مردم افغانستان را قانع بسازد که یک انتخاب بهتر از طالبان است و از این طریق حمایت طالبان را کمتر بسازد و یگانه راه برای رسیدن به این هدف اصلاحات در حاکمیت قانون، ختم فرهنگ معافیت و پایان گذاشتن به فساد اداری می‌باشد.

ورلد پالیتیکس رفیو

نشریه ورلد پالیتیکس رفیو در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان دوره رئیس جمهور اوباما به پایان می‌رسد ولی جنگ امریکا در افغانستان طولانی خواهد بود.

نشریه می‌نویسد: امریکا هم خالیگاه‌های خود را در افغانستان داشته است و یکی از خالیگاه ها اینست که امریکا هیچگاه یک استراتیژی خروج از افغانستان نداشت.

به نوشته نشریه، توضیحاتی که رئیس جمهور اوباما در مورد حضور بیشتر قوای امریکا در افغانستان ارایه کرد در حقیقت پای امریکا را در افغانستان بند نمود.

رئیس جمهور اوباما گفت: اجازه نخواهد داد که افغانستان دوباره به پناه گاه تروریستان تبدیل شود.

به نوشته نشریه، افغانستان از سالها به اینسو دیگر پناه گاه ترریستان نیست و در سال ۲۰۰۹ که رئیس جمهور اوباما تعداد سربازان کشور را در افغانستان ده‌ها هزار نفر بیشتر ساخت در همان وقت هم تروریستان در افغانستان محل امن نداشتند.

دلیل دیگر که رئیس جمهور اوباما در رابطه با حضور قوای کشورش در افغانستان اظهار کرد این بود که به قربانی کسانی که حیات خود را در افغانستان از دست داده‌اند احترام بگذارد.

به نوشته روزنامه رئیس جمهور اوباما گویا می‌خواهد بخاطر احترام به قربانیان تعداد دیگری را قربانی کند.

XS
SM
MD
LG