لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

سرخط: روابط امریکا و افغانستان وارد یک مرحله جدید شده‌است


روزنامه های امروز کابل بیشتر به سفرلوی درستیزامریکا به افغانستان و سیستم اصلاح نظام انتخاباتی پرداخته اند.

هیواد
روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته که جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا دیروز در کابل یکبار دیگر تعهد کرد که کشورش به تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهد.

در سرمقاله آمده که امریکا و سایر کشورها باید این را درک کنند که پاکستان تروریزم را تربیت می‌کند و همین تروریستان سپس در افغانستان، هند و چین دست به انجام فعالیت‌های تخریبی می‌زنند.

سرمقاله نویس نوشته، حکومت افغانستان در خاکش عمرنری کسی که در حمله بر مکتب نظامی پاکستان دست داشت، کشت، به باور روزنامه حکومت این کشور در مقابل از پاکستان نیز همین توقع را دارد نه این که آن کشور تروریزم را پرورش دهد.

سرخط
روزنامه سرخط در یک مطلب تحلیلی نوشته که سفر لوی درستیز امریکا به کابل دومین سفر یک مقام بلند رتبه امریکایی در جریان ده روز گذشته به افغانستان است.

در مطلب آمده که سفر وزیر دفاع و لوی درستیز امریکا به کابل به این معنی است که روابط امریکا و افغانستان وارد یک مرحله جدید شده‌است.

نویسنده نوشته، این سفرها پس از آن صورت می‌گیرند که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا پالیسی کشورش را نسبت به افغانستان تغییر داده گفت: نیروهای آن کشور بشکل تدریجی از این کشور بیرون خواهند شد.

در مطلب آمده، در کنار مبارزه نظامی با تروریزم باید تلاش شود تا سطح آگاهی مردم بلند برده شود تا آنان در برابر افراطیت ایستادگی کنند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی سرمقاله اش را به نزدیک شدن حکومت وحدت ملی به دوساله گی و چگونگی اصلاح نظام انتخاباتی اختصاص داده‌است.

در سرمقاله آمده که در ماه سنبله آینده دو سال حکومت وحدت ملی تکمیل می‌شود و با عدم مشروعیت روبرو خواهد شد، اما به باور سرمقاله نویس، این دو سال در حالی قرار است تکمیل شود که نظام انتخاباتی اصلاح نشده و ولسی جرگه نیز می‌خواهد تا انتخابات برگزار نشده و اعضای این جرگه به کارشان همچنان ادامه دهند.

اصلاح
روزنامه اصلاح در سرمقاله اش نوشته که حکومت به اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات متعهد است.

در سرمقاله آمده که حکومت در حالی سخن از اصلاح نظام انتخاباتی می‌زند که تا کنون سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور در این مورد مبهم باقی مانده و مشخص نیست که کمیته مشترک شورای ملی در این مورد کارش را کیِ آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG