لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

ضمیر: ضایعات آب در ولسوالی‌های کابل کم و حاصلات افزایش می‌یابد


اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان
اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که دوازده پروژه‌یی را که به هدف انکشاف زراعت در ولایت کابل امضا کرده است، شامل ساخت بند‌های آب، فارم‌های زراعتی و زعفرانی، کانال‌ها، جوی‌ها، سربندها، کلینیک‌های حیوانی، مراکز جلوگیری از آفات زراعتی وغیره می‌باشد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری روز دوشنبه تفاهمنامه‌های این پروژه‌ها را با برخی شرکت‌های افغانی امضا کرد.

وی گفت که این پروژه‌ها با در نظرداشت مشکلات دهاقین چهارده ولسوالی ولایت کابل پلان شده و به مدت کم تکمیل خواهد شد.

اسد الله ضمیر
اسد الله ضمیر

وی افزود:

"۱۲پروژه را که امروز تسلیم می‌کنیم در حدود ۱۳هزار دهاقین و باغدار ما در ولسوالی‌های مختلف مستفید خواهند شد تحقق این پروژه‌های فعلی در کابل ۳هزار جریب جدیداً به کشت آماده خواهد شد ما متعهد هستیم که برای حمایت مالداران و مساعد نمودن زمینه بهتر کاری را که هم باعث انکشاف زندگی مردم در روستا شود تلاش‌های خود را در شب و روز داریم."

مسئولین وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گویند که این پروژه‌ها ۲۴ میلیون افغانی برای این وزارت هزینه خواهد داشت.

در نشست که به مناسبت امضای تفاهمنامه‌های ۱۲ پروژه در کابل برگزار شده بود نماینده‌های دهاقین، باغداران و مالداران ۱۴ ولسوالی کابل اشتراک کرده بودند.

حامد اکرم والی کابل گفت که تلاش می‌شود تا به زنان نیز در این پروژه‌ها با در نظرداشت توانایی‌های‌شان سهم داده شود.

این در حالیست که ولسوالی‌های کابل ظرفیت حاصل دهی خوب انواع میوه‌ها را دارا بوده اما دهاقین و باغداران همواره از حکومت خواسته اند تا در زمینه افزایش حاصلات با آنان کمک‌های مالی و تخنیکی را انجام دهد.

برخی از دهاقین در صحبت با رادیو آزادی گفتند که این پروژه‌ها مشکلات آنان را تا حدی کاهش خواهد داد.

حاجی حیات الله یکی از آنان گفت:

"اگر همین پروژه‌ها تطبیق شود در محصولات زراعتی افزایش می‌آید به یک نبات آب کافی برسد محصولات‌اش بیشتر می‌شود و مردم کار می‌یابند همه صاحب روزی می‌شوند."

مسئولین وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گویند که ۸۰درصد مردم افغانستان مصروف زراعت بوده و حکومت به همکاری کمک کننده‌های جهانی برنامه‌های کوتاه مدت و درازمدت را به هدف افزایش حاصلات آنان ترتیب کرده و در برخی مناطق تطبیق نیز شده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قبلاً در سخنرانی‌هایش گفته است که راه آسان برای رشد اقتصاد کشور، انکشاف زراعت است و حکومت در نظر دارد تا برای خودکفایی در این زمینه اقداماتی را روی دست گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG