لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

نصرت: با وجود مشکلات، متشبثین به پیشرفت خوشبین اند


یافته‌های یک سروی تازه اتاق تجارت و صنایع افغانستان نشان می‌دهد که هنوز هم مشکلات زیادی سر راه سکتور خصوصی در کشور وجود دارد.

مسئولین اتاق تجارت و صنایع گفتند که این سروی را در مدت سه ماه به هدف ارزیابی وضعیت کار و بار، در برخی ولایات کشور انجام داده اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از حکومت می‌خواهد تا به مشکلات سرمایه گذاران و متشبثین این کشور که در نتیجه یافته‌های سروی تازه این اتاق مشخص شده‌است، رسیدگی کند.

عتیق الله نصرت رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع روز سه شنبه حین نشر نتایج سروی که به هدف ارزیابی وضعیت کار و بار، در کشور انجام داده‌اند گفت که هنوز هم مشکلات زیادی سر راه سکتور خصوصی وجو دارد. اما وی در کنار این همه از پیشرفت سکتور خصوصی در افغانستان ابراز خوشبینی کرد و گفت که اگر به مشکلات آنا رسیدگی بهتر صورت گیرد سرمایه گذاری در کشور بیشتر رونق خواهد یافت.

وی گفت:

"در حقیقت این سروی مربوط می‌شود به ماه های حمل، ثور و جوزا، متشبثین در مقایسه با سروی‌های قبلی نسبت به آینده کار شان در حدودی خوشبین هستند در سروی اول که در سال گذشته در ربع سوم راه اندازی کردیم وضعیت منفی ۲۳ درصد بوده و سروی اخیر منفی۶ درصد با وجود مشکلات که است و یک ضربه بزرگ در اقتصاد ما وارد شد با آن هم آهسته آهسته طرف بهبودی میرویم اگر به همین شکل پیش برود من امیدوارم که در دو سروی آینده ممکن به طرف مثبت برویم."

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفتند که این سروی را در برخی ولایات کشور در مصاحبه با سرمایه گذاران و متشبثین انجام داده‌اند.

برخی از سرمایه گذاران نیز در این نشست اشتراک کرده بودند، آنان نبود زیربنا، برق، وسایل تخنیکی، بلند بودن مالیات و مغلق بودن قوانین در زمینه سرمایه گذاری را از عمده ترین مشکلات شان عنوان کردند.

عبدالجبار صافی معاون اتحادیه صنعت کاران افغانستان در مورد برخی این چالش‌ها گفت:

"پس از یک سال در مدت ۱۵روز باید جوازهای جدید ما داده شود، اما جواز دو سال قبل ما نیز تاکنون در وزارت مالیه و آیسا است در این صورت چطور می‌توان فعالیت منظم داشت، در سال ۳۵ روز برق نداریم و در سال ۴۰روز به دلیل مشکلات حکومتی و مسدود بودن سرک‌ها نتوانسته ایم تا تولیدات را به مارکیت‌ها برسانیم."

در این حال همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان که در این نشست حضور داشت تعهد نمود که وزارت تجارت با سایر ادارات حکومتی برای حل مشکلات سرمایه گذاران در کشور کار خواهد کرد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان
همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"ما با سکتور خصوصی مشترک کار می‌کنیم، بخصوص با اتاق تجارت و صنایع،۱۱اولویت که سکتور خصوصی در کنفرانس لندن پیشنهاد کرده بودن ما پیشنهادات شان را یک به یک با هر اداره که است کار می‌کنیم، حکومت بخاطر آمادگی کنفرانس بروکسل یک سند چهارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان را روی دست دارد که در این تا ۵ سال آینده به سکتور خصوصی رول اصلی داده شده‌است."

از سوی هم اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان گفت که بخش از سرمایه گذاری به وزارت زراعت ربط داشته و این وزارت از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون توانسته است تا صدها پروژه را در خصوص افزایش حاصلات زراعتی و باغداری در کشور آغاز کند.

وی همچنان اطمینان داد که حکومت برای حل مشکلات سرمایه گذاران متعهد بوده و در این زمینه تلاش‌های همه جانبه جریان دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG