لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

مستغنی: نمایندگی اتاق بین‌المللی تجارت در افغانستان افتتاح می‌شود


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، اتاق بین‌المللی تجارت توافق کرده تا یک بخش این اتاق را در این کشور افتتاح کند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این فیصله در یک صد و پنجاه و مین اجلاس شورای این اتاق در برازیل صورت گرفته و این اقدام بخاطر نزدیکی روابط تجارتی افغانستان با جهان بسیار مهم می‌باشد.

آقای مستغنی گفت، اتاق بین‌المللی تجارت برای حکومت افغانستان اطمینان داد که کشور های عضو این اتاق نیز در این باره توافق کرده و این اقدام برای رشد اقتصادی این کشور بسیار مهم است.

وی افزود:

" تعهد نامۀ که از طرف اتاق بین‌المللی تجارت به وزارت خارجه افغانستان مواصلت ورزیده در ضمن تبریکی به تصویب رسیدن این تصمیم از آمادگی این نهاد برای همکاری های بیشتر در سکتور خصوصی با افغانستان هم اطمنیان داده شد تا گشایش نمایندگی در کابل باعث تقویت روابط تجارتی افغانستان با سایر ملل جهان می‌شود."

به گفته آقای مستغنی، اتاق بین‌المللی تجارت در ۱۳۰ کشور، شش و نیم میلیون عضو داشته و هدف آن این است که تلاش‌ها بخاطر رشد تجارت منسجم شده و فرصت‌های لازم سرمایه گذاری فراهم گردد.

اتاق بین‌المللی تجارت حدود ده روز قبل در حالی بخاطر ایجاد نمایندگی آن در افغانستان موافقه کرد که حکومت افغانستان سال گذشته عضویت سازمان جهانی تجارت را کسب کرد و این مسئله یک دستآورد بزرگ در بخش تجارت این کشور خوانده شد.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کنند که بخاطر افتتاح بخش اتاق بین‌المللی تجارت در این کشور باید تدابیر لازم گرفته شود و از آن برای رشد اقتصاد و حل مشکلات تجارتی استفاده اعظمی صورت گیرد.

عبدالقادر جیلانی یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در صورتیکه این نمایندگی در این کشور افتتاح گردد، بیشتر مشکلات تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه حل می‌گردد.

وی گفت:

" ما می‌توانیم از طریق همین دفتر مشکلات را که با همسایه داریم در بخش تجارت با استفاده از این دفتر می‌توانیم این مشکلات را با همسایه خود حل نمایم از نگاه دیگر این مسئله برای رشد اقتصاد ملی ما هم خیلی مهم است و ما از طریق این دفتر می‌توانیم به همه کشورهای که داد و گرفت تجارت داریم می‌توانیم تجارت خود را بدون کدام مشکل پیش ببریم."

اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز از افتتاح بخش اتاق تجارت بین‌المللی در این کشور استقبال می‌کند.

آذرخش حافظی مشاور روابط خارجی این اتاق در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از افتتاح این بخش زمینه اشتراک نماینده‌های افغانستان در اکثر نشست‌های بین‌المللی آن فراهم می‌گردد و صدای تاجران افغان به گوش جهانیان خواهد رسید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG