لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

نگرانی باشند‌گان ولسوالی کوهستان از حملات تهاجمی طالبان


اهالی و باشندگان کوهستان ولایت فاریاب در مورد حملات تهاجمی شورشیان طالب و سقوط احتمالی این ولسوالی نگران اند.

ساکنین این ولسوالی می‌گویند، درجریان ۴ روز اخیر شورشیان طالب توانسته اند که قریه ‌های زیادی را تصرف کنند.

داکترسعادت یک تن از بزرگان قومی و شخصیت جهادی ولسوالی کوهستان در تماس تلیفونی به رادیوآزادی گفت:

" وضعیت کوهستان برای فعلاً بسیار خراب و قابل اندیشه است.تقریباً شش یا هفتصد طالب در چهار طرف مرکز ولسوالی سنگر گرفته اند و هر لحظه امکان دارد که جنگ در بگیرد و برای فعلاً ولسوالی کوهستان گفته می‌توانم که در حالت محاصره و سقوط قرار دارد. همچنان هیچ کسی به حال کوهستان توجه نمی‌کند و راه مواصلاتی کلاً به روی ما قطع می‌باشد وهیچ امکانات نداریم فقط خدای بزرگ و توانا برای ما فضل و کرم بکند در غیر آن هیچ دادرسی به مردم غریب و مظلوم کوهستان نداریم."

وی همچنان هشدار داد که اگر دولت و مقام‌های محلی فاریاب عملاً مردم را در این ولسوالی کمک نکنند، با سقوط این ولسوالی، صد‌ها فامیل با آسیب‌های جدی مواجه خواهند شد.

وی گفت:

" اگر مقامات به ولسوالی کوهستان توجه جدی نکنند و اینجا را از هر لحاظ اکمال ننمایند، مردمان ولسوالی کوهستان به فاجعه بشری مواجه خواهند شد."

از سوی هم امام الدین تقوا ولسوال کوهستان فاریاب با تایید نگرانی‌های ساکنین کوهستان می‌گوید، این ولسوالی در حال حاضر با کمبود مواد غذایی و امکانات نظامی مواجه است و از جانب دیگر شورشیان طالب پلان حمله بالای مرکز ولسوالی را دارند.

وی افزود:

"اولاً که هیچگونه مواد ارتزاقی اولیه از قبیل آرد، برنج، روغن، دوا پیدا نمی‌شود و دوم اینکه در اینجا هیچ گونه سلاح ثقیله از جمله تانک، توپ و راکت وجود ندارد. همچنان در کوهستان نیروهای اردوی ملی، قوت‌های سرحدی، نظم عامه و پولیس محلی وجود ندارد. در مجموع ما فقط نیروهای مردمی را بسیج ساختیم و با نیروهای پولیس ملی البته با امکانات کم نظامی در برابر حملات طالبان، ضد حمله را انجام دادیم و آنها را از اطراف مرکز ولسوالی نسبتاً دور ساختیم. خواست ما از مقامات مرکز و ولایت اینست که هر چه عاجل تر و بدون درنگ به آدرس این ولسوالی کمک‌های لازم را هم از طریق هوا و هم از طریق زمین برسانند."

درین حال سید انور سادات والی فاریاب به رادیو آزادی گفت، نقاطی که طالبان جا به جا هستند شناسایی شده و قرار است در آن ساحات حملات هوایی صورت بگیرد. وی گفت، بعد از عملیات هوایی، نیروهای زمینی نیز عملیات وسیع را در کوهستان آغاز خواهند کرد.

سید انور سادات والی فاریاب
سید انور سادات والی فاریاب

والی فاریاب در ادامه گفت:

" ما با قوماندانان نیروهای مردمی و مسئولان امنیتی د رکوهستان در تماس هستیم و یک تعداد طالبان در کوهستان تجمع کرده‌اند و یکی دو جای را تهدید می‌کنند. همه می‌دانند که ولسوالی کوهستان از طریق هوا اکمالات می‌شود و به خاطر نیاز های ‌شان به قدر کافی مرمی و مهمات و امکانات دارند و انشاالله که می‌توانند تا رسیدن نیروها از میمنه آنها دفاع کنند و ما پلان داریم که چند نقطه از مراکز یا تجمگاه‌های طالباان را مورد هدف هوایی قراردهیم در رابطه ما گزارش‌های وضعیت فعلی کوهستان را به مرکز ارایه کردیم و منتظر آمدن طیارات نیروهای هوایی هستیم و بخیر که فردا اقدامات عملی صورت خواهد گرفت و در حال حاضر هیچگونه تشویش و نگرانی وجود ندارد و قوت‌های موجود در کوهستان آمادگی‌های لازم خود را دارند."

به گفته ولسوال کوهستان، شورشیان طالب از دو سال به این طرف تلاش دارند تا این ولسوالی را تصرف کنند و سپس با جابه جایی فامیل‌های مربوط به هراس افگنان ازبکستانی، چیچنی و پاکستانی این ولسوالی را به مرکزعمومی خویش تبدیل کنند و از آن طریق بالای سایر ولسوالی‌های فاریاب اعمال تروریستی تخریبی خویش را سازماندهی نمایند.

گزارش: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG