لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

"خانشین تحت کنترول نیرو‌های دولتی قرار دارد"


استارس ایند استرایپس

روزنامه استارس ایند استرایپس امریکایی در مورد درگیری‌ها در ولسوالی خانشین ولایت هلمند نوشته است.

روزنامه می‌نویسد، نیرو‌های امنیتی افغان با حمایت از نیرو‌های بین المللی روی کنترول یکی از مهمترین ولسوالی‌های ولایت هلمند مبارزه می‌کنند.

روزنامه به نقل از عمر زواک سخنگوی والی هلمند نوشته است که می‌گوید، طالبان چندین پوسته امنیتی را جمعه شب در ولسوالی خانشین ولایت هلمند تصرف کردند، اما وی گزارش‌های را رد کرد که گویا خانشین بکلی به تصرف طالبان درآمده‌است.

استارس ایند استرایپس می‌گوید، ناتو همچنان گفته که کنترول منطقه خانشین بدست نیرو‌های دولتی قرار داشته اما درگیری در آنجا ادامه دارد.

به گفته روزنامه، ولسوالی خانشین بزرگترین منطقه تولید کوکنار و یک مسیر مهم برای قاچاق مواد مخدر به کشور همسایه، پاکستان است.

استارس ایند استرایپس همچنان در ادامه به گزارش سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان اشاره کرده که در آن گفته شده‌است، حکومت افغانستان در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۶ کنترول پنج درصد مناطق تحت حاکمیت خود را از دست داده‌‌است.

روزنامه استارس ایند استرایپس آن بخشی از گزارش سیگار را نوشته که بر اساس آن، از ۴۰۷ ولسوالی در افغانستان حدود سی ولسوالی در دست شورشیان قرار دارد که تقربیاً همۀ آنها در مناطق دور دست و کوهستانی موقعیت دارند و سربازان دولتی و پولیس در آنجا‌ها حضور ندارند.

اما با توجه به این گزارش، در حال حاضر بیش از ۱۰۴ ولسوالی در خطر سقوط بدست مخالفین مسلح قرار دارند.

بزنس انسایدر

نشریه امریکایی بزنس انسایدر در شماره اخیر خود نوشته است، ایالات متحده امریکا باید یک میلیارد دالر را برای ترمیم وسایط اردوی افغانستان مصرف کند.

بزنس انسایدر می‌نویسد: پروژه چندین میلیون دالری امریکا که پنج سال پیش به هدف حفظ ده‌ها هزار وسایط نقلیه نظامی اردوی افغانستان آغاز شده بود بعداً دچار مدیریت نادرست گردید.

به گفتۀ نشریه، نخست هزینۀ این قرار داد پنج ساله ۱۸۲ میلیون دالر بود اما بعداً به ۴۲۳ میلیون دالر افزایش یافت و با بلند رفتن هزینه، حجم کار روی ترمیم و حفظ وسایط نقلیه اردوی افغانستان کاهش یافت که با آن کار ترمیم ۲۶ هزار وسایط نظامی افغانستان از نیمه ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۵ میلادی از ۳۰۷۲ به ۸۲ ترمیم رسید.

بزنس انسایدر نوشته است که طرح اولیه پروژه ترمیم وسایط نقلیه نظامی افغانستان این بود که اردوی ملی افغانستان به تدریج مسئولیت حفظ و ترمیم وسایط نقلیه نظامی این کشور را به عهده بگیرد که ایالات متحده روی آن شش و نیم میلیارد دالر را مصرف کرده‌است، اما به گفتۀ روزنامه در حال حاضر عملی شدن این پروژه بعید به نظر می‌رسد.

به گفتۀ روزنامه این قرارداد اکنون رو به پایان بوده و نیاز است تا یک قرارداد دیگر پنج ساله به هزینه یک میلیارد دالر برای حفظ و ترمیم وسایط نقلیه اردوی افغانستان امضاء شود.

XS
SM
MD
LG