لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

پوپلزی: ورزشکاران افغان برای مسابقات المپیک آمادگی می‌گیرند


ورزشکاران افغان آمادگی‌ها برای اشتراک در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برازیل را آغاز کرده‌اند.

محمد یونس پوپلزی سکرتر جنرال کمیته ملی المپیک افغانستان به رادیو آزادی گفت، تمام ورزشکاران افغان به برازیل رسیده‌اند و مصروف آمادگی‌ها برای مسابقات هستند.

کمیته ملی‌المپیک افغانستان می‌گوید تمام ورزشکاران افغان به هدف اشتراک در مسابقات المپیک ۲۰۱۶، تمرینات خود را در شهر ریو دی جینیرو برازیل آغاز کرده‌اند تا نمایندگی خوب از افغانستان بکنند.

محمد یونس پوپلزی سکرتر جنرال این کمیته روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از بخش دوش و جودو سه ورزشکار در این مسابقات سهم گرفته اند که از گذشته آمادگی‌های خوب داشتند.

وی افزود:
"ورزشکاران اتلاتیک ما برای برازیل یک هفته قبل رسیدند و انشالله دو هفته اضافه تر از دو هفته تمرین خواهند کرد در برازیل و اتلاتیک هم جودو هم می‌توانند اضافه تر از ده روز تمرینات فشرده و خاص خود را برای آمادگی‌های بازی‌ها داشته باشند در برازیل و همچنان ما امیدوار استیم که ورزشکاران ما خوب آنجا کار کرد داشته باشند."

روح الله نیکپا
روح الله نیکپا

توفیق بخشی در بخش جودو، کیمیا یوسفی در بخش دوش دختران و عبدالوهاب ظاهری در بخش دوش مردان به نمایندگی از افغانستان در مسابقات المپیک بین‌المللی ۲۰۱۶ برازیل با جواز رایگان یا کارت سفید حضور خواهند یافت.

به اساس معلومات آقای پوپلزی در کنار دیگر مربیان روح الله نیکپا قهرمان دو مرتبه‌یی افغانستان در مسابقات المپیک، نیز ورزشکاران افغان را همراهی می‌کند تا آنان از روحیه بالا برخوردار باشند.

امسال برای تمام ورزشکاران افغان کارت سفید یا جواز رایگان داده شده‌است و این مسئله نگرانی‌های زیادی را به میان آورده‌است.

مسابقات المپیک هر چهار سال بعد راه اندازی می‌گردد که بسیاری ورزشکاران از طریق مسابقات و با توانایی خود به این مسابقات راه می‌یابند و در برخی موارد به هدف اشتراک شماری کشور‌ها برای ورزشکار جواز رایگان داده می‌شود.

افغانستان بعد از یک توقف طولانی از سال ۲۰۰۴ به این سو در این مسابقات سهم گرفته که روح الله نیکپا دو بار در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ برنده دو مدال برنز از این مسابقات شده‌است.

حضور کمرنگ ورزشکاران افغان در مسابقات المپیک بین‌المللی ۲۰۱۶ برازیل امیدواری کارشناسان ورزشی را کاهش داده‌است.

ذبیح الله شهزاد کارشناس ورزشی و استاد تربیت بدنی امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر تنها اشتراک افغان‌ها در مسابقات بین‌المللی المپیک مهم نیست.

به گفته وی، افغانستان قبل از این در دو مسابقات برنده مدال شده و باید یک تیم قوی را برای اشتراک در مسابقات بین‌المللی المپیک آماده می‌ساخت.
وی گفت:

"حضور یک کشور تنها حضور ورشکاران‌شان مهم نیست هدف افغانستان باید گرفتن مدال باشد، در المپیک ۲۰۱۲ لندن دو تکواندو کار ما روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی آمدند کسب سهمیه کردند در رشته تکواندو در تایلند، نه تنها که ورزشکاران ما مدال نمی‌گیرند در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برازیل بلکه ما متأسفانه ما شاهد حضور بسیار ضعیف کاروان المپیکی افغانستان در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برازیل خواهیم بود. برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو جاپان از همین لحظه باید در راستای رشد ورزش افغانستان کوشش بکنیم."

آقای شهزاد می‌گوید، ورزشکاران افغان در حالی آمادگی‌های نهایی‌شان را به هدف اشتراک در مسابقات بین‌المللی المپیک آغاز کرده‌اند که بیشتر ورزشکاران این کشور مسابقات انتخاباتی المپیک را از دست داده‌اند و فکر نمی‌شود که آنان نتیجه خوبی را در مسابقات المپیک برازیل بدست آورند.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG