لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

قرارداد ۳۵ پروژه انکشاف کوپراتیف‌های باغداری امضا شد


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان قرارداد سی و پنج پروژه انکشاف کوپراتیف‌ های باغداری را با سکتور خصوصی امضا کرد.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گوید، با عملی شدن سی و پنج پروژه انکشاف کوپراتیف های باغداری به شمول زنان بیش از سه هزار تن از آن مستفید خواهند شد.

اسد الله ضمیر روز یکشنبه حین عقد قرارداد این پروژه‌ها گفت، هزینه مجموعی این پروژه ها که در بخش‌های مختلف عملی می‌گردد، هشتاد و نُه میلیون افغانی است که چهل درصد آن را دهاقین و مبتاقی از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخته خواهد شد.

اسد‌الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان
اسد‌الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان

وی افزود:

"با تطبیق این پروژه ما چهل و نُه باب کشمش خانه را به ظرفیت سه صد و چهل و سه تن و سیزده سبزخانه به مساحت دو هزار و شش صد متر مربع و چهار مرکز پروسس میوه جات را برای خانم‌ها ایجاد می‌کنیم، در تمامی برنامه‌های ما سهم خانم ها بسیار واضح است."

وزارت زراعت می‌گوید پروژه‌های انکشافی کوپراتیف‌های باغداری که قرار است سی و پنج پروژه آن در کابل، کاپیسا و پروان تطبیق شود، از سوی فرانسه حمایت می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به دو هزار کوپراتیف زراعتی، مالداری و باغداری در وزارت زراعت ثبت شده‌است.

حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که سرمایه گذاری در بخش زراعت می‌تواند این کشور را به خودکفایی نزدیک بسازد.

به همین هدف وزارت زراعت، آبیاری زمین های للمی را آغاز کرده و همچنان رئیس جمهور غنی گفته که آب‌های افغانستان را مطابق قوانین بین‌المللی مهار می‌سازد.

در همین حال عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان که در مراسم عقد قرارداد پروژه انکشاف کوپراتیف‌های باغداری حضور داشت روی رسیدگی جدی به مشکلات دهاقین تأکید کرد.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان
عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان

وی گفت که حکومت تا کنون نتوانسته برنامه‌یی را تطبیق کند که دهاقین از آن بشکل داومدار سود ببرند.

وی گفت:

"متأسفانه در سیزده، چهارده سال گذشته برنامه متداوم و مستمر که بتواند دهاقین را بپای ایستاد کند در تمام نظام و بخصوص در وزارت زراعت و سایر وزارت‌ها چنین برنامه بزرگ که جوابگوی زارعین باشد، تطبیق نگردید."

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان با آنکه موجودیت برخی از مشکلات را پذیرفت اما گفت که تلاش‌ها برای رفع آن جریان دارد.

اسد الله ضمیر گفت، در آینده نزدیک نشستی به هدف شناسایی شاخص‌های انکشاف کاری در بخش زراعت برگزار خواهد شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG