لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

صدها باشنده شیندند بخاطر ناامنی‌ها در این ولسوالی مظاهره کردند


تظاهرات باشنده‌گان شیندند
تظاهرات باشنده‌گان شیندند

صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی شیندند نسبت به ترور خطیب مسجد جامع این ولسوالی از سوی مردان مسلح ناشناس در مقابل ساختمان ولایت هرات دست به تظاهرات زدند.

اعتراض کننده‌گان دست حکومت افغانستان در این حادثه را دخیل دانسته هشدار دادند که اگرعاملان این حادثه به اشد مجازات محکوم نشوند به صفوف مخالفان دولت می‌پوندند.

ترور رئیس علمای ولسوالی شیندند از سوی مردان مسلح ناشناس صدها تن از باشندگان این ولسوالی را به یک تظاهرات اعتراض آمیز در مقابل ساختمان ولایت هرات کشاند.

اعتراض کننده‌گان طالبان را متهم به قتل مولوی محمد هاشم نصر آبادی خطیب مسجد جامع ولسوالی شیندند و رئیس شورای علمای این ولسوالی کردند.

تورخان ظریفی باشنده ولسوالی شیندند و نماینده اسبق مردم هرات در شورای ولایتی حکومت را متهم به جنگ استخباراتی میان گروه‌های متخاصم طالبان در این ولسوالی کرده، گفت:

"چرا جناب رئیس جمهور، رئیس اجرایئه و جناب اتمر جنگ استخباراتی دو گروه از طالبان را که یک گروه را یکی حمایت می‌کند و یک گروه دیگر را یکی دیگر چرا جنگ استخباراتی را در شیندند شروع کرده‌اند و چرا مردم شیندند را قربانی می‌گیرند، قاتل مردم شیندند حکومت ماست از دشمن که ما گله نداریم."

از یک سال به این سو افراد وابسته به ملا هیبت الله آخندزاده و ملا محمد رسول در مناطق مختلف ولسوالی شیندند علیه یکدیگر جنگ می‌کنند و این موضوع سبب نگرانی جدی مردم این ولسوالی شده‌است.

باشنده‌گان معترض در ولسوالی شیندند دولت را بخاطر ناامنی‌های این ولسوالی مقصر دانسته می‌گویند که نیروهای امنیتی توانایی نبرد با مخالفان مسلح دولت را ندارند.

یکتن از تظاهر کننده‌گان در مورد گفت:

"روزانه پنجاه خانواده، شصت خانواده از ناامنی‌های شیندند فرار می‌کنند، تا حال قوماندانی،اردوی ملی،امنیت ملی،سارنوالی و دیگر ادارات مربوط پرسان نکردند که برادران چه مشکل دارید و به چه خاطر از منطقه می‌رویم."

روز جمعه مردان مسلح ناشناس دو تن به شمول خطیب مسجد جامع ولسوالی شیندند را در بازار این ولسوالی به قتل رساندند.

این حادثه بعد از آن صورت می‌گیرد که حکومت محلی گفتگوهای را بخاطر تشکیلات چهار ولسوالی جدید شیندند با بزرگان این مناطق روی دست گرفته بود.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، گزارشات استخباراتی شان ثابت می‌سازد که مخالفان مسلح دولت کوشش دارند تا با ناامن ساختن ولسوالی شیندند نگذارند این ولسوالی به چهار ولسوالی دیگر تقیسم شود.

آقای رحیمی می‌گوید، در صورتیکه برنامه‌های آنان در شیندند عملی شود ساحه فعالیت طالبان در این ولسوالی محدود می‌شود.

محمد آصف رحیمی والی هرات
محمد آصف رحیمی والی هرات

وی در ادامه افزود:

"گزارشات از طرف امنیت ملی به ما رسیده که طالبان جدی تصمیم گرفته اند که ما ولسوالی‌های که حکومت جدیداً تشکیل می‌دهد نمی‌گذاریم، به هر قیمت که می‌شود که تشکیل شود و من مطمئن هستم که مردم شیندند هم متوجه این نکته هستند که با تشکیلات ولسوالی‌های جدید، امنیت در شیندند بهتر می‌شود و با بهتر شدن امنیت واضح است که فضا را به مخالفان سخت تر می‌سازد."

اداره محلی هرات حمایت حکومت از یک گروه طالبان در شیندند را به شدت رد می‌کند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، حکومت با هر دو گروه طالبان در این ولسوالی در جنگ می‌باشد.

در حدود دو سال گذشته طالبان نفوذ خود را در بعضی از مناطق شیندند گسترش داده‌اند و هرازگاهی علیه یکدیگر و نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند. در کمتر از یک هفته اخیر درگیری شدید مسلحانه میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در ولسوالی شیندند صورت گرفت که به گفته مقامات محلی در هرات دست کم پنجاه تن از افراد وابسته به طالبان کشته شده و بیش از بیست تن دیگر شان زخم برداشتند.

با این وجود، اعتراض کننده‌گان هشدار دادند در صورتیکه دولت به مشکلات شان توجه فوری نکند به صفوف مخالفان می‌پیوندند و خودشان کنترول ولسوالی شیندند را در دست خواهند گرفت.

گزارش: شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG