لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

غورزنگ: اجماع منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریزم بوجود آمده‌است


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، اتحاد ضد دهشت افگنی از سوی کشورهای منطقه شکل گرفته و اجماع منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریزم و تقویت نیروهای امنیتی افغان ایجاد شده‌است.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت که اجماع مشترک منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریزم بوجود آمده و اکثریت کشورها تعهد کرده‌اند که در این زمینه عملاً اقدام می‌کنند.

آقای غورزنگ می‌افزاید:

"پاسخ همه کشورهای منطقه که تا هنوز به آن سفر صورت گرفته مثبت بوده، دید کشورهای منطقه در خصوص مبارزه با تروریزم مشخص است، مشخص شدن دیدگاه و تعهد شان، آغاز عملی اجماع منطقه‌یی در این مبارزه است."

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان صبح روز چهارشنبه بخاطر جلب همکاری‌های منطقه‌یی در زمینه مبارزه با تروریزم به دعوت رسمی همتای تاجکستانی‌اش به دوشنبه پایتخت تاجکستان رفت.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که آقای اتمر پس از دیدار با مقامات تاجکستانی به قرغزستان نیز سفر می‌کند.

دیدار حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان با علی شمخانی همتای ایرانی اش.
دیدار حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان با علی شمخانی همتای ایرانی اش.

در جریان یک هفته این دومین سفر آقای اتمر به کشورهای منطقه است، وی روز یکشنبۀ هفته روان به دعوت مقامات ایرانی به آن کشور سفر کرده‌بود.

محمد حنیف اتمر پیش از این به چین، روسیه، هند، آذربایجان و برخی کشورهای دیگر منطقه سفرهای داشته و تلاش کرده تا حمایت کشورهای منطقه را در امر مبارزه با تروریزم بدست آورد و آنان را تشویق به کمک‌های نظامی با نیروهای امنیتی افغان بکند.

هند بر علاوۀ دیگر کمک‌هایش چهار فروند هلیکوپتر به نیروهای هوایی افغان کمک کرده، روسیه نیز ده هزار میل کلاشینکوف به نظامیان افغان داده و چین نیز بسته‌های از کمک‌های نظامی‌اش را چند هفته پیش به این کشور سپرد.

روسیه نیز ده هزار میل کلاشینکوف به نظامیان افغان داده‌است.
روسیه نیز ده هزار میل کلاشینکوف به نظامیان افغان داده‌است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که سفرهای آقای اتمر به دیگر کشورهای منطقه نیز ادامه می‌یابد.

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی هرچند به مؤثریت اجماع منطقه‌یی در مبارزه با تروریزم خوشبین اند اما تأکید دارند تا زمانیکه حامیان تروریزم از جمله پاکستان تحت فشار قرار نگیرد مبارزه در این بخش سال‌های زیادی را در بر خواهد گرفت.

طوفان وزیری یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:

"باید یک ائتلاف جهانی بوجود بیاید تا پاکستان تحت فشار قرار بگیرد از طرف دیگر باید پاکستان تشویق شود تا در پروسه صلح همکاری کرده و مخالفان مسلح را مجبور بسازد تا در این پروسه حاضر شوند."

پیش از این نیز رئیس جمهور غنی گفته‌است که اجماع منطقه‌یی را در زمینه مبارزه با تروریزم بدون پاکستان بدست آورده‌است.

آقای وزیری همچنان می‌گوید که افغانستان باید اعمال پاکستان را مستند سازی و با جامعه جهانی در میان گذارد تا به گفته وی این کشور مجبور شده و در بخش مبارزه با تروریزم همکاری صادقانه کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG